Obres

URI permanent per a aquesta col·lecció

Examinar

Enviaments recents

Mostrant1 - 20 de 2494
  • Obra
    Apaga’m que m’encenc
    (2023) Devesa, Rosa J.
    La Monika, escriptora de professió, i la Nika, de vuit anys, són mare i filla. Totes dues pateixen una addicció al telèfon mòbil. La mare l’utilitza com a eina d’organització laboral, i la filla el reclama constantment perquè és la seva manera de relacionar-se amb el món. Quan la mare li demana a la Nika que estigui menys pendent del telèfon, les dues reflexionen sobre les activitats que els agraden fer juntes, com passejar o jugar a jocs de taula, i recorden com totes dues admiren l’àvia. Amb ella mai hi ha pantalles pel mig i sempre gaudeixen de la seva presència. Just en aquell moment truca l’àvia i els demana que la vagin a veure, però la Monika s’excusa dient que té un lliurament important. La Nika, d’amagatotis, instal·la una aplicació que la mare no li permet tenir i s’endinsa en un món fantàstic on el telèfon cobra vida i la incita a publicar amb el compte de la mare, provocant l’entrada d’un virus que esborra la seva feina. La Nika aprèn que els mòbils també poden ser nocius, i mare i filla decideixen visitar l’àvia.
  • Obra
    Temps mort
    (2023) Casado i Olivas, Jordi
    L'obra està construïda a partir de l'alternança entre escenes centrades en la idea d'espera i en com s'omple aquest temps d'espera i escenes associades als cinc sentits on s'enumeren elements relacionats amb cada sentit. A l’última escena, sona un telèfon que ha estat present tota l’estona a escena, però ningú no l’agafa.
  • Obra
    Passaran coses fantàstiques
    (2024) Navarro, Sílvia; Casado i Olivas, Jordi
    L’Artur va deixar la seva feina de comptable per dedicar-se a fer un pòdcast de divulgació criminalística, però no té èxit i això ha comportat que tingui problemes econòmics. Està convençut que la seva veïna, l'Àgata, una velleta que fa dies que no veuen a l’escala, ha estat assassinada pel seu nebot, l'Enric. Obsessionat com està amb la investigació, l'Artur gairebé no fa cas a la Joana, la seva companya, quan li demana que busqui feina per resoldre els problemes econòmics. Quan l’Enric es presenta al pis de la parella, l’Artur el segresta esperant obtenir informació del cas. El veí confessa que els està investigant perquè ell i l'Àgata treballen per al Departament d’Afers Paranormals de la Generalitat. Sospiten que l’Artur té poders sobrenaturals i que pot materialitzar allò que desitgi. Mentre proven si els poders existeixen, sense voler invoquen l'Àgata, que en realitat només era de vacances. Tots quatre intenten descobrir l’abast real d'aquests poders i l’Àgata s’adona que en realitat és la Joana qui els té. L'Artur creu que amb els poders podran solucionar els problemes econòmics, però la Joana els veu com un perill i només vol que l’Artur i ella tornin a ser feliços com ho eren abans. Finalment, l’Artur reconeix que s’havia deixat endur per la seva ambició de triomfar amb el pòdcast, deixant de banda les necessitats de la parella.
  • Obra
    L’home invisible
    (2013-11) Sirera Turó, Rodolf
    El Doctor Griffin treballa al servei del pare de la seva promesa Glòria, el Doctor Moreau, i del professor Moriarty. Griffin desapareix just en el moment en què acaba de resoldre la fórmula de la invisibilitat. En Moreau i en Moriarty necessiten trobar-lo amb urgència per lliurar la fórmula al seu cap, Hynkel, que vol dominar el món amb un exèrcit invisible. La Glòria, desesperada per la desaparició del seu promès, contracta els serveis de Sherlock Holmes i John Watson per resoldre el misteri. Just quan en Moriarty està a punt d’aconseguir la fórmula de la invisibilitat, en Holmes troba Griffin amagat amb els resultats de les seves investigacions. D'aquesta manera, la jove parella finalment es retroba.
  • Obra
    Me da miedo la noche
    (2018) Devesa, Rosa J.
    A través de monòlegs i poemes, la Natàlia i el Josep ens relaten la seva relació de parella, així com la biografia i la mort d’ell, represaliat pel franquisme l’any 1942. La Natàlia recorda que, després de la mort del Josep, va guardar amagats els seus vint-i-vuit poemes fins al 1995, quan finalment els va publicar en un llibre.
  • Obra
    Correspondència
    (2018) Casado i Olivas, Jordi
    Ell i Ella, cadascú al seu espai i sense dialogar, reflexionen sobre si la immediatesa de les noves formes de comunicació ha devaluat el missatge entre emissor i receptor. A través de diverses escenes, repassen la història de l’evolució dels mitjans interpersonals, des de la correspondència i la carta manuscrita fins a la carta a màquina, el correu electrònic i la missatgeria instantània. Es pregunten si l’amor pot sobreviure a aquestes noves formes de comunicació, on el missatge a la pantalla deixa de mostrar l’altre i esdevé només un mirall de nosaltres mateixos.
  • Obra
    Passar revista
    (2021) Casado i Olivas, Jordi
    Una companyia ha d’estrenar un espectacle pel projecte Arnau Itinerant, però com que el Teatre Arnau està en ruïnes es veuen obligats a estrenar-lo a l’Apolo. Els intèrprets comparteixen vivències d’antigues vedets del Paral·lel i reflexionen sobre què vol dir ser dissident i alternatiu en l’actualitat, dins d’un panorama artístic marcat pels talent shows, la cultura de la cancel·lació i la recerca de fama. Quan arriba el moment d’interpretar la Raquel Meller, els intèrprets es barallen perquè tots volen el paper de la vedet estrella. Finalment, intenten tancar l’espectacle amb un número d’humor transgressor, tal com els han indicat, però l’actor a qui li toca fer el monòleg no sap com fer-lo, ja que cal algú de qui riure's i ell no vol triar ningú per fer-ne mofa.
  • Obra
    Ni en broma
    (2024) Morató, Xavi
    Quan la Jana, aspirant a alcaldessa, s’assabenta que l’alcalde ha censurat l’actuació del famós monologuista Húmber al poble, li ofereix l’oportunitat de fer el seu espectacle l’endemà i ho anuncia en un míting. Després del míting, al camerino, li demana a Húmber que li expliqui de què tracta el seu monòleg i descobreix que està farcit d’acudits masclistes, homòfobs, racistes i capacitistes. La Jana, temorosa de perdre les eleccions, li demana que canviï el contingut de l’espectacle i s’ofereix a ajudar-lo. Mentre intenten crear un contingut divertit i crític alhora, tots dos van bevent alcohol i comparteixen detalls de les seves vides. La Jana es fa viral quan la graven borratxa eixugant-se el cul amb dues banderes i, tot i que ella pensa que això serà el final de la seva carrera política, el vídeo fa que més gent li doni suport. Quan l’Húmber està fent el seu monòleg políticament correcte, la Jana l’interromp per denunciar que el cap del seu partit assetja sexualment a jovenetes i anuncia que deixa la política perquè s'ha adonat que els votants voten sense criteri. L’Húmber es queda sol davant del públic i els recrimina que han fet mal a una persona íntegra i, després d’alliçonar el públic, anuncia que es presenta a ell mateix a les eleccions, prometent ser la solució
  • Obra
    Asmodai
    (2025) Morató, Xavi
    En Ritxi i en Biel passen un cap de setmana a la vella casa del poble de la família d’en Biel. La decoració i els objectes antics espanten una mica en Biel, i en Ritxi aprofita per fer-li bromes. En Biel li demana que s’aturi, recordant que la seva àvia, de petita, hi havia vist el príncep dels dimonis, Asmodai, que capturava nois joves i els cremava. De sobte, apareix la Carme, l’àvia del Biel, i aquest intenta amagar-li que en Ritxi és el seu xicot. En Ritxi li confessa, sense embuts, que és gai. Més tard, proposa fer una sessió d’ouija. En Biel desconfia, però en Ritxi jura que no li farà cap broma. Quan apareix Asmodai, fa ballar en calçotets a en Biel, mort de por. En Ritxi admet que ha estat ell qui ha mogut la planxa, i en Biel li revela que de petit ja havia fet un pacte amb Asmodai i que ara, per culpa de la broma del Ritxi, hauran de convèncer l’esperit perquè els perdoni. La planxa acusa en Ritxi de ser un lladre, i aquest, espantat, confessa que va robar la botiga de joies del Biel. Quan en Biel comença a plorar sang, en Ritxi s’adona que ell li estava tornant la jugada. Intentant venjar-se, remena l’armari i hi troba uns ossos calcinats. La parella demana explicacions a la Carme, que els explica que pertanyen al seu pare, un home homosexual a qui al poble anomenaven Asmodai. Quan la Carme, de petita, el va veure mantenint relacions amb un noi jove i ho va explicar a la seva mare, aquesta el va matar i cremar. Després que surtin a la llum els secrets familiars i de parella, en Ritxi li demana matrimoni a en Biel, i, quan aquest accepta, la Carme diu que els esperits de la família volen que tots ballin com a celebració. Per no fer enfadar els esperits, tots ballen.
  • Obra
    Conspiranoia
    (2023-10) Angelet, Marc; Casanovas, Jordi
    El Roger ha convocat dos amics, la Sònia i l’Àlex, per ajudar la seva dona, la Clara, que s’ha tornat terraplanista. Aprofitant un moment en què el Roger surt de casa per atendre una trucada, la Clara exposa que és ell l’artífex dels grups de WhatsApp creats per criticar el quart amic absent. A banda del que desaprova les seves conviccions terraplanistes, el Roger n’ha fet un per retreure que l’Àlex lligui amb nois força joves i un altre per criticar l’exparella de la Sònia. La Clara els instiga a convèncer el Roger perquè deixi de ficar-se en la vida dels altres. La conversa acabarà derivant en un intercanvi d’acusacions entre els quatre amics. Al llarg de la conversa tots acabaran confessant el que pensen de debò, revelant que sempre han detestat l’exparella de la Sònia per hipòcrita, que no suporten que el Roger sigui un controlador i un reaccionari i que l’Àlex va tenir una cita amb el fill del Roger i la Clara. Finalment, en Roger confessa que està fart de la vida que porta, de la feina i de sentir-se lluny de tothom, i decideix fer-se terraplanista per poder compartir estones amb la Clara. Però aquesta li respon que aquella mateixa tarda, després de comprovar empíricament amb el grup de terraplanistes que la Terra no és plana, han dissolt el grup, i confessa que fer esclatar els secrets amagats dels amics ha estat el seu objectiu des del principi de la vetllada.
  • Obra
    Allà lluny hi ha una caseta
    (2024) Casanovas, Jordi
    La Lali, embarassada, fuig del pare del seu fill i s’instal·la a l’antiga masia de la seva àvia Quintina. Quan arriba el moment del part, es dirigeix a una caseta al mig del bosc perquè dues dones, la Marga i la Joana, l’ajudin a donar a llum. Però, un cop ha parit, li prenen el nadó i la narcotitzen. La Marga i la Joana roben criatures i les venen a famílies adinerades per poder pagar un tractament mèdic que necessita la Joana. Ja ho tenen tot preparat per vendre el nadó de la Lali i, per completar el pla, volen que ella es suïcidi per no deixar cap prova. La Marga, però, dubta: sap que la Quintina era bruixa i sospita que la seva neta podria haver heretat els poders. Quan la Lali es desperta i reclama veure el seu fill, les dones li diuen que ha mort i la convencen perquè es clavi un ganivet al cor. És aleshores quan se li apareix una bèstia, que li ofereix recuperar el nadó a canvi de dues ànimes. La Lali es revifa, es treu el ganivet i agafa la Joana amenaçant-la de mort. La bèstia, mentrestant, mata la Marga, a qui acusa de la mort de la Quintina feia molts anys. Amb el seu fill als braços, la Lali marxa decidida: la segona ànima serà la del pare del seu fill.
  • Obra
    Un menú tancat
    (2025-02) Casanovas, Jordi
    En Mateu i l’Eduard han quedat per sopar amb el seu amic Oriol al restaurant d’aquest darrer. Mentre el Mateu no arriba, l'Eduard explica a l’Oriol que ell i la seva dona havien anat a veure una obra de teatre on tot el públic va sortir colpit, però a ell li va provocar incomoditat. L’Oriol es pregunta per què ells mai no han plorat els uns davant dels altres. Més tard, els tres amics reflexionen sobre com demostren els homes les emocions davant d’altres homes. L’Oriol els proposa que acabin de preparar els plats que soparan, perquè justament ha preparat una experiència culinària emocional: tots els plats els remetran a un dia en què no van estar a l’alçada emocionalment com a homes i quan els mengin ploraran. L'Eduard diu que justament és la ràbia acumulada que té l'Oriol dins el que el fa bon cuiner. L’Oriol diu que és conscient d’aquesta ràbia i que una cuinera en pràctiques del restaurant li va dir que precisament per aquest motiu era un mal cap i això el va fer reflexionar sobre el fet de mostrar-se vulnerable. L’Eduard respon que les noies són fràgils i que ell també n’ha estat víctima a la feina perquè s’ha assabentat que una li ha posat una queixa davant del comitè d’empresa. El Mateu, que treballa amb l’Eduard, confessa que ha estat ell qui ha posat la queixa per abús de poder. S’inicia una discussió on l’Eduard acusa els dos amics de conxorxar-se únicament per fer-lo plorar i, per riure’s d’ells, agafa una ceba, l’obre pel mig i plora. L’Oriol li diu que no és una ceba, és un nap i l’Eduard es desmunta emocionalment. L’Oriol agafa una llàgrima de l’Eduard i amb aquesta acaba una salsa. Tots tres amics la tasten i ploren plegats.
  • Obra
    Èxit/Sortida
    (2017) Riera, Queralt
    En aquesta peça composta per 12 escenes breus, algunes en català i d'altres en anglès, els personatges intenten trobar una sortida, física o metafòrica, a allò que els manté immòbils, aturats o presoners dins la seva realitat.
  • Obra
    Les paraules dels altres
    (2024) Torns, Roger
    Un home jove, actor sense èxit i que exerceix de professor, parla amb un amic d’infància que és mort. Ha entrat furtivament al cementiri on aquest està enterrat perquè necessita desfogar-se i fer-li saber, encara que l’altre ja no el pugui escoltar, que era una persona tòxica i com l’assetjament escolar al qual el va sotmetre de petit l’ha marcat per sempre. Fa quatre anys que s’ha allunyat del grup d’amics en comú, fart dels abusos de poder del difunt, que ridiculitzava contínuament aquells que suposadament eren els seus amics. Ara s’adona que, poc a poc, s’ha tornat com el seu assetjador: ha desitjat ser com ell, li ha tingut enveja, ha insultat un alumne i ha participat en abusos contra altres sense denunciar-los. Ara se sent obligat a demostrar contínuament que és feminista i l’aliat perfecte. El pla de l'home en anar al cementiri era treure el cos de la làpida. Malgrat que sap que no ho farà, fantasieja amb fer que un actor ho expliqui en un escenari i així, d’alguna manera, quedar-se una mica més tranquil. Es pregunta si és possible rebel·lar-se contra la masculinitat imposada i alliberar-se del mal que els altres infligeixen emparats per l’acceptació social.
  • Obra
    Autonòmics
    (2012) Sirera Turó, Rodolf
    En Claudi Balanyà, polític, arriba a una habitació d’hotel després que hagi saltat als mitjans la seva possible vinculació amb un cas de corruptela política, posant en perill el seu ascens com a secretari del partit. Un cop a l’habitació, posa en ordre el seu pla: deixar-ho tot arreglat legalment, parlar amb un periodista i finalment llevar-se la vida. A l’habitació del costat, la Lídia espera executar el pla que l’Elisa, la seva amiga i dona de Claudi, ha tramat perquè Lídia es reconciliï amb el seu marit, Juli, el president del partit. Aprofitant que Lídia és al bany, Aureli, un periodista, entra furtivament a l’habitació per amagar-hi un micròfon. A una altra habitació, Elisa explica al seu amant, Marc Antoni, un gigoló, que el seu pla és, un cop conxorxada amb l’Aureli per gravar-ho tot, fer que el president enxampi la Lídia i Marc Antoni al llit per tal d’extorsionar el president i salvar la carrera política d’en Claudi. El joc d’enganys d’Elisa s’acabarà complicant, provocant que finalment en Claudi i la Lídia es conxorxin per destapar l’afaire secret d’Elisa i en Juli, aconseguint que en Claudi acabi tenint l’ascens dins el partit.
  • Obra
    Matinada
    (2019) Sirera Turó, Rodolf
    Una dona es comunica per carta des de la presó amb algú de fora. Explica com és la seva vida a la presó i els motius polítics que l’han dut a estar retinguda. Enveja la llibertat de les dones franceses que han pogut manifestar-se lliurement el Maig del 68, dient que a Espanya encara hi ha massa submissió a l’home. La dona exemplifica altres situacions de desigualtat de gènere en altres cartes quan descriu els maltractaments del seu pare a la seva mare, o com se li ha aparegut mentre dormia el fantasma d’una companya de cel·la condemnada a cadena perpètua per matar el marit. A la darrera comunicació, la dona explica com, després que ella no hagi confessat res durant els múltiples interrogatoris als quals l'han sotmès, s’ha assabentat que el seu company de militància i de vida ha estat detingut i ha confessat a la primera de canvi, revelant noms i tots els secrets de la causa compartida.
  • Obra
    És aquesta pluja
    (2024-05-21) Morales i Pujolar, Oriol
    Fa un mes que l’Arnau ha tornat a casa després de viure quatre anys al Japó. Aquest vespre ha quedat amb els seus amics Sergi i Lucía. Mentre esperen que arribi la Lucía, el Sergi i l'Arnau es posen al dia i reparteixen galledes per tota la casa com a remei a les goteres causades per la pluja que cau des de fa setmanes a la zona. El Sergi explica a l’Arnau com la Lucía ha canviat força d'ençà que ell va marxar. Quan finalment aquesta arriba i els diu que la carretera està tallada per culpa de la pluja, l’Arnau els ofereix fer nit a la casa. Durant el sopar, l’Arnau descobreix que la Lucía i el Sergi són parella. Els tres amics intercanvien retrets sobre com els va afectar la fugida de l'Arnau, quan aquest va marxar creient-se culpable de la mort d’una altra amiga de la colla, i ara, la seva tornada inesperada. Després de la discussió, els tres amics comencen a especular amb la possibilitat de viure tots tres a la casa, imaginant com caldria adaptar-la i si hi tindrien gallines. Mentre fantasiegen, la peça teatral es trenca i s’inunda amb un seguit d’escenes catastròfiques on apareix l’aigua com a element central i amenaçant. A la darrera escena, tres figures dalt d’un teulat observen l’aigua i pensen en gallines.
  • Obra
    La nit del peix kiwi
    (2023) Julien Ros, Josep
    En Carles és un actor que fa cinc anys que no treballa gaire i ha hagut de buscar una feina com a operari de la grua municipal. La seva parella, la Paula, el deixa i es troba pagant sol un pis a Barcelona, sense representant i sense ofertes de feina a la vista. Quan se sent menystingut en un càsting d’un director rus al Teatre Lliure, en Carles menteix als seus companys de professió tot sopant dient-los que li han donat el paper protagonista. Això li permet retrobar-se amb la Paula, la seva exparella. Però l’endemà, aclaparat per la mentida i conscient que la situació se li ha escapat de les mans, desesperat, roba un Mercedes en ple servei de grua i atropella l’Àlex, el director de càsting de la producció del Lliure. A partir d’aquí es veu obligat a fugir endavant amb una noia romanesa, a qui ha alliberat de la màfia per a la qual treballava. Finalment, la seva fugida no té èxit, però en ser detingut i acusat de robatori s'adona que no va matar l’Àlex i que li han donat un paper secundari a l’obra.
  • Obra
    Com es moren els ocells
    (2021) Morales i Pujolar, Oriol
    L’Eugeni rep una trucada de la seva tieta Carme: la seva mare ha mort. Quan li entreguen les cendres, no sap què fer-ne. A partir d’aquell moment, pren consciència de la seva pròpia mortalitat i sent la necessitat de reconnectar amb la figura materna. La seva presència i la idea de la mort passen a ocupar un lloc central en la seva vida. Reflexiona sobre la vida i la mort evocant records compartits, recuperant el dialecte de la mare, rememorant converses sobre ocells i pensant en tot allò que va quedar pendent de dir-li. Alhora, comença a observar el seu cos amb inquietud, cercant possibles signes de malaltia, i comparteix aquestes pors amb el seu company, en Dani. Finalment, decideix acomiadar-se llançant, tot sol, les cendres a l’Illa de Buda, al Delta de l’Ebre, el lloc d’on era la seva mare.
  • Obra
    Pruna
    (2020) Riera, Queralt
    La Pruna nena ens explica els abusos sexuals als quals la sotmet el seu pare, disfressats de joc entre pare i filla. La Pruna adulta té un restaurant al Poblenou i un client bosnià sembla que està interessat en ella. La relació amb el client empeny la Pruna a curar la ferida dels abusos del pare. A través de testimonis reals, dades estadístiques i la història de la Pruna nena i adulta, es teixeix aquest relat sobre els abusos sexuals als infants, la reparació i la supervivència de les víctimes.