Sanchis Sinisterra, JoséSanchis Sinisterra, José2018-11-072018-11-07199719992004-01-01http://dcc.institutdelteatre.cat/handle/123456789/3431Celso contracta Ismael com a lector per a Lorena, la seva filla cega. És condició indispensable que la lectura sigui totalment despersonalitzada, que Ismael esdevingui, com diu Celso, "un órgano puramente fisiológico, sin más pensamiento que el necessario para convertir la cadena de signos gràficos en unidades melódicas i rítmicas de significación". A través de les sessions de lectura de fragments d'algunes de les grans obres de la literatura universal -"Madame Bovary", "El quartet d'Alexandria", "Relat somiat", "El cor de les tenebres", etc.-, es descobreix a petites dosis una part del complex món interior de cadascun dels personatges, d'un passat fosc i dolorós que en cap moment no s'arriba a copsar del tot. La lectura va generant canvis en el món de Lorena i, alhora es determinen les relacions de força i poder. Ismael queda reduït a la condició d'esclau perquè necessita el treball. La mort de la mare l'allibera d'aquesta necessitat i s'obre una hipotètica relació horitzontal no jeràrqica entre els personatges.168Comèdia dramàticaCreació artísticaJerarquiaLiteraturaPassat / presentPoderVeritat / mentidaEl lector por horasObra