Dramatúrgia Catalana Contemporània

La Base de Dades de Dramatúrgia Catalana Contemporània (DCC) és un projecte elaborat per l'Institut del Teatre amb el suport de la Societat General d'Autors i Editors i l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana.

  • La DCC recull informació detallada sobre obres dramàtiques escrites en català, independentment del lloc on hagin estat escrites o de la nacionalitat dels seus autors.
  • La DCC fitxa dramaturgs que hagin publicat o estrenat (en l'àmbit professional), com a mínim, una obra dramàtica escrita en llengua catalana des dels anys 70 fins l'actualitat (aquesta referència cronològica pot variar). Un cop incorporat l'autor, es fitxarà també la resta de la seva producció dramàtica, al marge de la llengua en què hagi estat escrita.
  • La informació que recull la DCC fa referència especialment a l'obra i al seu contingut (resum, paraules clau, nombre de personatges, espais, etc.). En cas d'edició o d'estrena, s'inclouen també les dades pertinents. Quan l'autor dona el seu permís, la DCC ofereix un accés directe als textos.
  • No cal dir que la DCC és un projecte amb continuïtat i en construcció permanent (i en conseqüència, incomplet per definició). En aquest sentit, la plataforma té com a objectiu l'actualització permanent de les dades.
O navega alfàbeticament per:
 

Enviaments recents

Obra
La pedregada
(2021) Sánchez Pacheco, David
Una nit xafogosa en què s’espera una forta pedregada, l’Ona i el Manel es preparen per sopar amb el seu fill, l’Oriol, i un amic d’aquest. Pare i fill parlen del fet que l’Oriol necessita un ordinador propi, i el pare li demana si fa servir el seu per mirar pornografia, cosa que el fill nega. Mentre l’Oriol va a buscar el seu amic, l’Ona i el Manel es pregunten si el seu fill podria ser homosexual i com ho afrontarien si fos així. El pare mostra a la mare les cerques de l’Oriol a internet: ha descobert recentment que el seu fill es masturba veient vídeos de violacions de dones. Abans de trucar a la porta, els dos joves es besen. Un cop dins, la calor es torna insuportable i les confidències entre els quatre personatges esclaten en un ambient cada cop més incòmode. Finalment, l’Oriol confessa la seva veritable identitat: és una noia trans.
Obra
Expulsió
(2025) Miró, Pau
Després de la mort de la mare i el suïcidi del pare, tres germans es reuneixen per primer cop a la vella casa d’estiueig familiar, plena d’esquerdes. Els pares l’havien construït després de trobar una merla ferida a prop i decidir cuidar-la. El germà hi arriba amb la seva filla, a qui han expulsat d’un partit de futbol per una falta violenta. La germana gran, que és adoptada, viu a la casa des que va perdre la feina a Barcelona fa sis mesos. Mentre observen una pluja d’estels al jardí, els tres germans comparteixen records d’infantesa i dels pares. El germà discuteix amb la seva filla, que marxa sola al bosc. Quan surt el tema de l’herència, els dos germans biològics volen vendre la casa i fer diners, mentre que la germana gran, que n’és l’hereva, vol quedar-se-la i acomplir el somni dels pares de convertir-la en un refugi per a qui ho pugui necessitar. La discussió s’intensifica i la germana gran demana als altres dos que marxin. L’endemà, la filla descobreix que el pare ha marxat i demana quedar-se amb la tieta. Finalment, la casa s’ensorra i es revela com un niu.
Obra
Allò blanc de la llimona
(2025) Casado i Olivas, Jordi
En un món en guerra, mentre intenten esbrinar com sobreviure al dia a dia, diversos personatges es plantegen si haurien de valorar més les coses quotidianes, perquè, quan les perdem, són les que més enyorem. Al voltant d’una taula, es retroben per celebrar allò que no havien pogut fer quan es van conèixer, revisen la seva percepció del món, de la política actual i de la guerra, i es pregunten què voldrien si poguessin tenir qualsevol cosa. Després del sopar, mentre fora plou, els personatges ballen, i quan surt el sol recorden els que no han pogut assistir al retrobament a causa de la guerra.
Obra
Tinc un bosc al cervell
(2025) Sáez, Guadalupe
Una polifonia de veus relata el dia en què un nen de cinc anys, amb una samarreta verda, va desaparèixer del castell inflable d’un centre comercial mentre la seva mare el vigilava. Els esdeveniments d’aquella jornada s’entrellacen amb records dels pares abans de la desaparició i amb escenes d’una treballadora del centre de documentació de persones desaparegudes, anys més tard.
Obra
Samurai
(2022) Joanmiquel, Ferran
El Jorge, un home d’uns quaranta anys que arrossega un trauma pel tracte rebut dels mestres quan era adolescent, arriba a un institut de secundària per fer de professor substitut. La seva actitud davant companys i alumnes és lleugerament provocadora, ja que sent que no encaixa dins el sistema educatiu establert. A classe, afalaga l’actitud d’un alumne amb una sensibilitat especial, rebutjat pel grup després de ser l’únic que duu a terme una activitat proposada pel Jorge: pintar un quadre amb sang de porc. Al claustre, enfronta el professorat amb el director i s’embolica amb una companya del centre, casada. Un mes més tard, l’alumne a qui havia donat suport mata la seva família amb una catana. Quan el claustre s’assabenta de l’exercici que el Jorge havia proposat, el fan fora de l’institut.