Maria Aurèlia Capmany Farnés

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Barcelona, 1918-1991. Novel·lista, autora de teatre i assagista. Fouuna de les escriptores catalanes més polifacètiques. Destacà també com a activista cultural, feminista i antifranquista. El 1959 fundà amb Ricard Salvat l'Escola d'Art Dramàtic Adrià Gual. Va ser guardonada amb el Premi Sant Jordi de novel·la i el Premi Joanot Martorell.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 8 de 8
  • Obra
    Remena, nena
    Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    L’obra és un recull de cançons tradicionals de cabaret català que canta la Guillermina Motta en el paper de Bella Monyito. Són cançons picantones, en les quals una noia que fuig de Vilafàstics arriba a ciutat i decideix fer-se passar per anglesa perquè vol ser mis, mis, mis o un noi que, després d’enviar la seva estimada a passeig quan aquesta li diu que està “una mica delicada”, la retroba anys després en un local del Paral·lel. Un grup d’actors i ballarins donen l’entrada a cada una de les cançons.
  • Obra
    Breu record de Tirant lo Blanc : Per a ús de col·legials enamorats del teatre
    (1959) Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    Després de demostrar el seu valor vencent quatre cavallers, Tirant lo Blanc és nomenat cavaller pel rei d'Anglaterra. A continuació, després de batre's i derrotar un gegant, es dirigeix a la cort del rei de Sicília, on convenç la infanta perquè es casi amb el príncep Felip, fill del rei de França. Tot seguit, embarca en una nau i es dirigeix a Constantinoble per tal d'ajudar l'emperador a combatre els turcs. Allà s'enamora de la filla de l'emperador, Carmesina, tot i que aviat el pren una gran malenconia perquè, en no ser ni príncep ni rei, no pot aspirar a casar-s'hi. Ben aviat això canvia, ja que una derrota davant dels turcs fa que l'emperador li concedeixi la mà de la seva filla. Poc després de les noces, però, Tirant emmalalteix i mor, i Carmesina mor de pena tot seguit.
  • Obra
    Dones, flors i pitança
    (1968) Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    Aquesta obra constitueix un espectacle de cabaret en el qual dos actors i dues actrius protagonitzen una sèrie d'escenes còmiques relacionades amb la condició de la dona, l'excessiva importància dels diners a la nostra vida i l'amor. Així, se'ns explica la història de la Pili, una noia tan correcta que mor sense realment haver viscut, una beata que es desvesteix davant dels precs d'un seductor, la baralla de dues veïnes a causa d'una gallina que ha fugit, i com un beatnik aconsegueix que una hippie pacifista tregui la mala llet que porta dins.
  • Obra
    Tirant lo Blanc
    (1971) Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    Un cop nomenat cavaller, Tirant lo Blanc es dirigeix a Constantinoble per alliberar-la dels turcs, cosa que aconsegueix. És rebut amb tots els honors, i ell i la filla de l’emperador, Carmesina, s’enamoren. Després d’alliberar tot l’imperi grec del domini turc i de superar la malícia de la Viuda reposada, la qual, enamorada en secret de Tirant, intenta debades que Tirant i Carmesina s’enemistin, els dos enamorats es casen. Però poc després, Tirant emmalalteix i mor. Carmesina, en assabentar-se’n, es vesteix de núvia i exhala l’últim sospir damunt del cadàver de Tirant.
  • Obra
    El desert dels dies
    (1960) Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    Després d’haver lluitat a la guerra, l’Eloi torna a la seva ciutat natal, on espera trobar-hi la noia que va prometre esperar-lo. Un dia, l’Eloi sembla reconèixer aquesta noia en la Lia, que viu amb un home el qual aviat deixarà per casar-se amb l'Eloi. No passarà gaire temps, però, abans que el noi accepti que es va equivocar de ciutat i que la Lia no és la seva noia. Finalment, deu anys després d’haver-se’n anat, l’Eloi retrobarà la seva estimada, la Martina, una noia de casa bona que decideix plantar cara als seus familiars i anar-se’n amb ell.
  • Obra
    Dos quarts de cinc
    (1963) Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    La Mònica està acabant de fer la maleta per anar-se’n a treballar a un altre país. L’Andreu, la seva parella durant els últims anys, la contempla mentre, de tant en tant, prova de convèncer-la que es quedi per tal de tornar-ho a intentar. Hi ha tendresa entre ells, vivències i records compartits, però tots dos saben que, en cas que ella es quedés, aviat sorgirien de nou les desavinences. Finalment, la Mònica se’n va i l’Andreu decideix a l’últim moment acompanyar-la fins que trobi un taxi.
  • Obra
    Botxirel·lo, botxirel·lo
    (1973) Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    Aquesta obra constitueix un espectacle de cabaret en el qual hi predominen tot un reguitzell de cançons tradicionals catalanes relacionades amb la pèrdua de la virginitat d’una donzella, la guerra de Cuba, la mort d’un bandoler o els problemes dels vells casats amb jovenetes. Així, entre moltes altres històries, se’ns canta la història de la filla del Carmesí, la qual, després de ser raptada per un rei moro, és rescatada pel seu home la nit abans de perdre la virginitat; la mort del famós bandoler Pau Gibert; el diàleg que van mantenir un català de Riudecanyes i un soldat aragonès sobre el futur de la guerra de Cuba; i la història de la dama de Reus que, després d’anar-se’n al llit amb el Capitel·lo per salvar el seu home i que aquest aparegui penjat l’endemà, mata el Capitel·lo a sang freda.
  • Obra
    Vent de garbí i una mica de por
    Capmany Farnés, Maria Aurèlia
    Diversos estiuejants gaudeixen del descans a través de tres situacions molt similars, però contextualitzades en tres moments històrics diferents: durant el juliol de 1968, al primer acte; el 17 de juliol de 1936 al segon, i el 30 de juliol de 1909 al tercer i últim acte. A través d’aquest recorregut pel temps, s’observa el canvi en les formes de festeig entre parelles, en la relacions de classes socials, en el tema de les discussions polítiques i morals o en les manifestacions artístiques que realitza un poeta.