Rodolf Sirera Turó

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
València, 1948. Llicenciat en Història, i amb estudis de Filologia, va participar des de finals de la dècada dels seixanta del segle passat en el moviment del teatre independent, col·laborant com a crític teatral en diferents publicacions periòdiques i va assumir, entre 1979 i 1993, com a gestor teatral, càrrecs de responsabilitat en la Comunitat Valenciana. És autor de més de cinquanta obres de teatre, algunes de les quals escrites en col·laboració amb el seu germà Josep Lluís, amb les que ha obtingut diversos premis, entre els quals el Ciutat de Barcelona, el Born, el Sanchis Guarner, quatre premis Max, el Nacional de Teatre de la Generalitat de Catalunya i el Premi d’Honor de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana. Té obres traduïdes i estrenades en més d’una quinzena d’idiomes i ha traduït i adaptat textos d’autors clàssics i contemporanis. Entre les seues obres destaquen "Plany en la mort d’Enric Ribera" (1972); "El verí del teatre" (1978); "La primera de la classe" (1983); "Cavalls de mar" (1986, amb Josep Lluís Sirera); "Indian Summer" (1987), "La caverna" (1993), "Maror" (1994), "Raccord" (2006) i "Dinamarca" (2019, també amb Josep Lluís Sirera). Des de 1995 es dedica a l’escriptura de guions per a televisió.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 64
  • Obra
    Silenci de negra
    (2000) Sirera Turó, Josep Lluís; Sirera Turó, Rodolf
    El 1943 el compositor Philippe Batellier accepta dirigir l’Orquestra del Marne que promou el general Petain, fet que posa en contra seva el seu fill Patrick, membre actiu de la resistència. També n’havia sigut membre la seva xicota Hélène, però des de la victòria nazi es mostra molt prudent. Un dia, s’encarrega a Philippe un concert a París en el qual assistirà Goebbels. Bernard Loubet, el primer violí de l’orquestra, proposa acabar el concert amb La Marsellesa, acte que seria altament revolucionari. Tot i l’oposició de Philippe i d’André Rouaud, l’administrador de l’orquestra, Bernard decideix tirar endavant el pla amb l’ajuda de Patrick. Algú, però, els denuncia, i tots dos són detinguts abans del concert i, poc després, afusellats. Després de l’alliberament nacional, el poble linxa André perquè el creu culpable d’aquestes morts. Tres anys més tard, el 1947, Philippe, qui ara viu amb Hélène, rep la visita del fill d’André, Marcel. Ve a venjar-se, ja que sospita que va ser ell qui va denunciar Bernard i el seu propi fill. La conversa, però, portarà a descobrir que la veritable autora de la denúncia va ser Hélène: tot i que feia veure que era procliu al col·laboracionisme, formava part de la resistència, i a vegades va ser necessari sacrificar vides insignificants per salvar-ne de més importants.
  • Obra
    Plany en la mort d'Enric Ribera : Assaig simfònic de documentació biogràfica
    (1972) Sirera Turó, Rodolf
    L'obra és una biografia de l'actor valencià més important del segle XX, Enric Ribera. És escrita en forma de simfonia i organitzada a base de repeticions, paral·lelismes, discursos simultanis, etc. Formalment, per tant, és força complexa. Després d'un preludi en el qual s'informa de la mort de l'actor, hi ha una obertura que deixa entreveure els aspectes més destacats de la vida d'Enric Ribera. A continuació, un al·legro se centra en la infància de l'actor. L'andante que el segueix fa referència a un aspecte extern a la vida de Ribera: la necessitat de crear un partit d'esquerres compromès amb la realitat del País Valencià. El scherzo següent se centra en la passió entre els germans Enric i Empar, al qual el segueix un adagio que mostra com durant la Guerra Civil, Enric Ribera, a desgrat seu, va fer un teatre compromès i d'idees. La coda final mostra l'assimilació de Ribera pel bàndol franquista i la seva renúncia a tota mena de compromís amb el seu país i la seva llengua.
  • Obra
    Falta
    (1998-06) Sirera Turó, Rodolf
    Mentre el seu marit fa la becaina al seu costat, una dona reflexiona sobre aquest fet de dormir al migdia. S'explica a ella mateixa com emplena el temps durant aquest moment del migdia en el qual el matrimoni es troba però no parla. Descobrim com la incomunicació ha anat fent forat en la relació de parella, el dolor dels desitjos no expressats de la dona i com ella ha desenvolupat una inclinació per veure el Mundial de futbol a la tele mentre ell dorm perquè veure els futbolistes li desperta un desig sexual que fa temps que amb el seu marit està apagat.
  • Obra
    Supervivents
    (2019-05) Sirera Turó, Rodolf
    L’obra presenta, de manera no lineal, diversos episodis de la vida de la família Poveda-Queralt. Santiago Poveda, industrial i polític influent, fa servir sovint la seva posició de poder per afavorir la seva esposa, Candela Queralt, i els seus tres fills: Víctor, Noemí i Jimmy. A través de diferents escenes, es revelen les corrupteles familiars, les tensions i els secrets que marquen les seves relacions, així com la complicitat i la determinació del matrimoni per protegir els seus fills i protegir la família fins al llit de mort.
  • Obra
    Fragilitat del vidre
    (2019-05) Sirera Turó, Rodolf
    L'obra presenta la família de Santiago Poveda, un polític i industrial empresonat per tràfic d'influències i corrupció. Quan el magnat ingressa malalt a l'hospital, els seus tres fills descobreixen que la seva mare té càncer i, al llarg d'una successió d'escenes que l'autor presenta alterant-ne la cronologia, veiem com tota la família ha anat descobrint que les seves vides privades i professionals han depès dels moviments estratègics que Santiago ha fet de sotamà al llarg dels anys i que abracen els àmbits de la política, la ciència i la cultura.
  • Obra
    Punt de fuga
    (1999) Sirera Turó, Rodolf
    En Costa és un escriptor en crisi que un dia, convençut que l’amor excessiu de la seva dona és la causa d’aquesta crisi, fuig de casa. Va a un pis de lloguer del qual se’n fan càrrec una noia, la Paula, i la seva mare. El pare de la Paula les va deixar fa anys, i ara la mare se sent terriblement sola i tem el dia que la Paula decideixi marxar. Aquesta, d’altra banda, se sent atreta per en Costa i busca ocasions per parlar amb ell, ja que el veu com la possibilitat de fugir d’un futur que ella considera massa predeterminat. La capacitat de la Paula per somniar i estimar dóna a en Costa noves forces per escriure. El resultat, a base de correccions i reelaboracions, és una història d’intriga en la qual una dona contracta un assassí a sou per tal que mati el seu marit infidel. En Costa i la Paula representen diferents passatges d’aquesta novel·la que es combinen amb els diferents episodis de la seva pròpia història. Un cop acabada la novel·la, en Costa se sent amb forces per tornar amb la seva dona i reiniciar la relació, de la mateixa forma que ha reiniciat la novel·la una vegada i una altra.
  • Obra
    Intermedi
    (1980) Sirera Turó, Rodolf
    En plena revolta dels treballadors, la dona de l'empresari d'una fàbrica i el doctor que se'n cuida discuteixen sobre el futur de l'empresa i de la societat mentre cadascun tracta d'enganyar l'altre. Finalment, després de la mort de l'empresari i gràcies a l'ajuda d'un jove treballador, la dona aconsegueix dominar el doctor i en promet la seva entrega als revoltats. Tot i això, quedant com a propietària de la fàbrica, decideix alliberar el metge i li entrega una pistola descarregada perquè es defensi mentre fuig.
  • Obra
    Indian Summer
    (1987) Sirera Turó, Rodolf
    Daniel té una aventura amorosa amb Maria Teresa durant la seva estada als Estats Units. És durant l'Indian Summer (l'estiuet de Sant Martí). Poc després, arriba la seva companya espanyola, Aurora, que organitza un sopar per a tots tres. Però Maria Teresa es presenta amb el seu company que també ha tornat de vacances.
  • Obra
    El verí del teatre : Diàleg entre un aristòcrata i un comediant
    (1978) Sirera Turó, Rodolf
    El 1784, a París, l'actor Gabriel de Beaumont va a veure el Marquès de…, que l'ha fet cridar perquè li representi un fragment d'una obra que ha escrit i en la qual el personatge de Sòcrates és conscient que està morint. Gabriel ho fa, però el Marquès el talla perquè troba que la seva interpretació s'allunya massa de la realitat. Llavors Gabriel comença a trobar-se malament i, a partir d'insinuacions del Marquès, dedueix que aquest l'ha enverinat. El Marquès li confirma que li queden pocs minuts de vida, i que només li donarà l'antídot si aconsegueix fer real el fragment de la seva obra. Gabriel accepta, i aquest segon intent impregnat de la seva autèntica angoixa interessa més al Marquès. Però no n'hi ha prou, i el Marquès, tot fent creure a Gabriel que li dóna l'antídot, l'enverina, ara de debò: abans només li havia donat una droga. Llavors el Marquès s'asseu cerimoniosament, disposat a gaudir d'una mort ben real.
  • Obra
    Tic-Tac
    (2017) Alapont Ramon, Pasqual; Sirera Turó, Rodolf; Alapont Ramon, Pasqual
    Enric, director de teatre musical, té una malaltia incurable i abans de morir decideix de reunir la companyia d'actors amb què cinc anys enrere va provar d'estrenar una versió de "Pigmalió". Aquella aventura va acabar malament, sense diners i amb bona part del repartiment enfadat, especialment el fill d'Enric, Marc, que va veure's en mig d'un triangle amorós de Sandra, la seva parella, i el mateix Enric. Ara, des del llit d'un hospital, Enric mirarà de fer les paus amb els que l'envolten, i de transmetre al seu fill la importància de crear ficcions i compartir-les per poder conviure els uns amb els altres.