Rodolf Sirera Turó

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
València, 1948. Llicenciat en Història, i amb estudis de Filologia, va participar des de finals de la dècada dels seixanta del segle passat en el moviment del teatre independent, col·laborant com a crític teatral en diferents publicacions periòdiques i va assumir, entre 1979 i 1993, com a gestor teatral, càrrecs de responsabilitat en la Comunitat Valenciana. És autor de més de cinquanta obres de teatre, algunes de les quals escrites en col·laboració amb el seu germà Josep Lluís, amb les que ha obtingut diversos premis, entre els quals el Ciutat de Barcelona, el Born, el Sanchis Guarner, quatre premis Max, el Nacional de Teatre de la Generalitat de Catalunya i el Premi d’Honor de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana. Té obres traduïdes i estrenades en més d’una quinzena d’idiomes i ha traduït i adaptat textos d’autors clàssics i contemporanis. Entre les seues obres destaquen "Plany en la mort d’Enric Ribera" (1972); "El verí del teatre" (1978); "La primera de la classe" (1983); "Cavalls de mar" (1986, amb Josep Lluís Sirera); "Indian Summer" (1987), "La caverna" (1993), "Maror" (1994), "Raccord" (2006) i "Dinamarca" (2019, també amb Josep Lluís Sirera). Des de 1995 es dedica a l’escriptura de guions per a televisió.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 12
  • Obra
    Memòria general d'activitats
    (1976) Arenas, Claudi; Casasnovas, Dora; Casasnovas, Marilene; Mayordomo, Alfred; Sirera Turó, Rodolf; Trull, Mercè
    Un grup d'actors belgues arriben a un teatre de províncies per preparar la representació de l'obra que porten de gira. Al llarg de la nit passen una sèrie de fets de difícil explicació: tot i que és un grup compromès amb la cultura flamenca que sempre s'ha negat a treballar en francès, ara els textos dels actors apareixen en aquesta llengua; la dona de fer feines i l'administrador del teatre entren i surten sense que ningú sàpiga exactament d'on; un dels actors sent per ràdio que aquesta companyia actua precisament aquella nit a l'altra punta del país; etc. Finalment, en voler deixar l'escenari, els actors s'adonen que un vidre els ho impedeix. Un dels actors el trenca, i llavors es fa fosc. En fer-se de nou la llum, a l'escenari hi ha la dona de fer feines i l'administrador del teatre, els quals comenten l'abandó de l'edifici i com esperen que caigui d'un dia a l'altre.
  • Obra
    L'assassinat del doctor Moraleda
    (1978) Sirera Turó, Rodolf
    En l'expedició per terres africanes que el doctor Moraleda vol emprendre per estudiar la fauna i flora del territori, hi conflueixen altres interessos més enllà dels científics. D'una banda, el govern portuguès vol aprofitar l'expedició per ocupar el territori que hi ha entre les colònies portugueses d'Angola i Moçambic i, d'aquesta forma, dominar una franja estratègica que s'estendria de l'oceà Atlàntic a l'Índic. D'altra banda, un venedor de diamants i un tallador, Vasco, volen aprofitar l'expedició per recuperar el tresor que el traficant d'esclaus Nuno Fernandes va amagar en aquella zona. Com a resultes d'aquesta confluència d'interessos, l'expedició acaba en tragèdia, ja que tots els seus participants són assassinats excepte un capità de l'exèrcit portuguès, promotor de la matança, i Vasco, qui aconsegueix fugir. Més endavant, però, quan és a punt de donar a conèixer la responsabilitat del govern portuguès en tot aquest afer, Vasco és assassinat per un enviat d'aquest govern.
  • Obra
    Cavalls de mar
    (1986) Sirera Turó, Josep Lluís; Sirera Turó, Rodolf
    En una mansió anomenada Hippocampos (Cavalls de mar), a la Malva-Rosa valenciana, vivim la transició de la dictadura de Primo de Rivera a la II República, sota el prisma de la família Vallenquino, propietària de la mansió. A través de la seva relació amb amics i milicians, descobrim el grau de privilegi de què gaudeix l'alta burgesia, fins i tot en l'austeritat que comporta la postguerra.
  • Obra
    Matinada
    (2019) Sirera Turó, Rodolf
    Una dona es comunica per carta des de la presó amb algú de fora. Explica com és la seva vida a la presó i els motius polítics que l’han dut a estar retinguda. Enveja la llibertat de les dones franceses que han pogut manifestar-se lliurement el Maig del 68, dient que a Espanya encara hi ha massa submissió a l’home. La dona exemplifica altres situacions de desigualtat de gènere en altres cartes quan descriu els maltractaments del seu pare a la seva mare, o com se li ha aparegut mentre dormia el fantasma d’una companya de cel·la condemnada a cadena perpètua per matar el marit. A la darrera comunicació, la dona explica com, després que ella no hagi confessat res durant els múltiples interrogatoris als quals l'han sotmès, s’ha assabentat que el seu company de militància i de vida ha estat detingut i ha confessat a la primera de canvi, revelant noms i tots els secrets de la causa compartida.
  • Obra
    Funció de gala
    (1985) Sirera Turó, Rodolf
    En un cabaret d'un país imaginari de l'Amèrica Central es fan els preparatius per una funció de varietats que tindrà lloc al vespre. Un capità de policia irromp al local per endur-se un dels artistes a qui acusa de ser un dirigent terrorista. Els militars planegen assassinar el president de la República i per aquest motiu contracten una de les artistes del cabaret. La noia, que no en sap res, accepta un tracte enganyós. Al final, a les llotges del teatre de l'òpera, hi haurà un seguit de morts i la irrupció d'un grup de revolucionaris encapçalats pel dirigent terrorista detingut al principi de l'obra. Enmig de tot aquest batibull té lloc una bonica història d'amor.
  • Obra
    Autonòmics
    (2012) Sirera Turó, Rodolf
    En Claudi Balanyà, polític, arriba a una habitació d’hotel després que hagi saltat als mitjans la seva possible vinculació amb un cas de corruptela política, posant en perill el seu ascens com a secretari del partit. Un cop a l’habitació, posa en ordre el seu pla: deixar-ho tot arreglat legalment, parlar amb un periodista i finalment llevar-se la vida. A l’habitació del costat, la Lídia espera executar el pla que l’Elisa, la seva amiga i dona de Claudi, ha tramat perquè Lídia es reconciliï amb el seu marit, Juli, el president del partit. Aprofitant que Lídia és al bany, Aureli, un periodista, entra furtivament a l’habitació per amagar-hi un micròfon. A una altra habitació, Elisa explica al seu amant, Marc Antoni, un gigoló, que el seu pla és, un cop conxorxada amb l’Aureli per gravar-ho tot, fer que el president enxampi la Lídia i Marc Antoni al llit per tal d’extorsionar el president i salvar la carrera política d’en Claudi. El joc d’enganys d’Elisa s’acabarà complicant, provocant que finalment en Claudi i la Lídia es conxorxin per destapar l’afaire secret d’Elisa i en Juli, aconseguint que en Claudi acabi tenint l’ascens dins el partit.
  • Obra
    La caverna
    (1995) Sirera Turó, Rodolf
    Durant els tres dies que passarà en captiveri, el Jove es relacionarà amb els contrabandistes que l'han segrestat i amb els diferents personatges que habiten els seus somnis. L'obra explora el procés de maduració d'un jove. Aquest pas es duu a terme dins la caverna durant tres dies d'al·lucinacions i somnis, al final de la quals el jove haurà de matar un dels seus segrestadors a manera de ritus iniciàtic.
  • Obra
    Supervivents
    (2019-05) Sirera Turó, Rodolf
    L’obra presenta, de manera no lineal, diversos episodis de la vida de la família Poveda-Queralt. Santiago Poveda, industrial i polític influent, fa servir sovint la seva posició de poder per afavorir la seva esposa, Candela Queralt, i els seus tres fills: Víctor, Noemí i Jimmy. A través de diferents escenes, es revelen les corrupteles familiars, les tensions i els secrets que marquen les seves relacions, així com la complicitat i la determinació del matrimoni per protegir els seus fills i protegir la família fins al llit de mort.
  • Obra
    Històries de desconeguts
    (1981) Sirera Turó, Rodolf
    Peces curtes que tracten temes diversos: des del color de les banderes, la postguerra espanyola, la revolta obrera, la traïció o els problemes del retallador de siluetes.
  • Obra
    Clandestins (una història de desamor)
    (2023-05) Sirera Turó, Rodolf
    Rio de Janeiro, juny de 1968. La Gabriela Duarte és l’esposa d’en Rodrigo, un activista revolucionari que la policia del règim està convençuda que ha tornat al país per dirigir activitats subversives. La Gabriela treballa com a professora en un col·legi religiós, protegida per la superiora de l’orde, sor Camila, amb qui manté una relació sexoafectiva i que, en realitat, treballa com a agent per al règim. La Gabriela intenta aconseguir el passaport per poder fugir del país, al·legant que la seva mare està malalta, però els militars la detenen i la sotmeten a una estreta vigilància. Quan en Rodrigo apareix al país i la parella es retroba, la Gabriela descobreix que, en realitat, només és una peça en el joc polític d’en Rodrigo: un joc on cap peça és imprescindible, on l’amor no hi té cabuda i on tots els personatges amaguen qui són.