Rodolf Sirera Turó

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
València, 1948. Llicenciat en Història, i amb estudis de Filologia, va participar des de finals de la dècada dels seixanta del segle passat en el moviment del teatre independent, col·laborant com a crític teatral en diferents publicacions periòdiques i va assumir, entre 1979 i 1993, com a gestor teatral, càrrecs de responsabilitat en la Comunitat Valenciana. És autor de més de cinquanta obres de teatre, algunes de les quals escrites en col·laboració amb el seu germà Josep Lluís, amb les que ha obtingut diversos premis, entre els quals el Ciutat de Barcelona, el Born, el Sanchis Guarner, quatre premis Max, el Nacional de Teatre de la Generalitat de Catalunya i el Premi d’Honor de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana. Té obres traduïdes i estrenades en més d’una quinzena d’idiomes i ha traduït i adaptat textos d’autors clàssics i contemporanis. Entre les seues obres destaquen "Plany en la mort d’Enric Ribera" (1972); "El verí del teatre" (1978); "La primera de la classe" (1983); "Cavalls de mar" (1986, amb Josep Lluís Sirera); "Indian Summer" (1987), "La caverna" (1993), "Maror" (1994), "Raccord" (2006) i "Dinamarca" (2019, també amb Josep Lluís Sirera). Des de 1995 es dedica a l’escriptura de guions per a televisió.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 58
  • Obra
    Punt de fuga
    (1999) Sirera Turó, Rodolf
    En Costa és un escriptor en crisi que un dia, convençut que l’amor excessiu de la seva dona és la causa d’aquesta crisi, fuig de casa. Va a un pis de lloguer del qual se’n fan càrrec una noia, la Paula, i la seva mare. El pare de la Paula les va deixar fa anys, i ara la mare se sent terriblement sola i tem el dia que la Paula decideixi marxar. Aquesta, d’altra banda, se sent atreta per en Costa i busca ocasions per parlar amb ell, ja que el veu com la possibilitat de fugir d’un futur que ella considera massa predeterminat. La capacitat de la Paula per somniar i estimar dóna a en Costa noves forces per escriure. El resultat, a base de correccions i reelaboracions, és una història d’intriga en la qual una dona contracta un assassí a sou per tal que mati el seu marit infidel. En Costa i la Paula representen diferents passatges d’aquesta novel·la que es combinen amb els diferents episodis de la seva pròpia història. Un cop acabada la novel·la, en Costa se sent amb forces per tornar amb la seva dona i reiniciar la relació, de la mateixa forma que ha reiniciat la novel·la una vegada i una altra.
  • Obra
    Intermedi
    (1980) Sirera Turó, Rodolf
    En plena revolta dels treballadors, la dona de l'empresari d'una fàbrica i el doctor que se'n cuida discuteixen sobre el futur de l'empresa i de la societat mentre cadascun tracta d'enganyar l'altre. Finalment, després de la mort de l'empresari i gràcies a l'ajuda d'un jove treballador, la dona aconsegueix dominar el doctor i en promet la seva entrega als revoltats. Tot i això, quedant com a propietària de la fàbrica, decideix alliberar el metge i li entrega una pistola descarregada perquè es defensi mentre fuig.
  • Obra
    Indian Summer
    (1987) Sirera Turó, Rodolf
    Daniel té una aventura amorosa amb Maria Teresa durant la seva estada als Estats Units. És durant l'Indian Summer (l'estiuet de Sant Martí). Poc després, arriba la seva companya espanyola, Aurora, que organitza un sopar per a tots tres. Però Maria Teresa es presenta amb el seu company que també ha tornat de vacances.
  • Obra
    El verí del teatre : Diàleg entre un aristòcrata i un comediant
    (1978) Sirera Turó, Rodolf
    El 1784, a París, l'actor Gabriel de Beaumont va a veure el Marquès de…, que l'ha fet cridar perquè li representi un fragment d'una obra que ha escrit i en la qual el personatge de Sòcrates és conscient que està morint. Gabriel ho fa, però el Marquès el talla perquè troba que la seva interpretació s'allunya massa de la realitat. Llavors Gabriel comença a trobar-se malament i, a partir d'insinuacions del Marquès, dedueix que aquest l'ha enverinat. El Marquès li confirma que li queden pocs minuts de vida, i que només li donarà l'antídot si aconsegueix fer real el fragment de la seva obra. Gabriel accepta, i aquest segon intent impregnat de la seva autèntica angoixa interessa més al Marquès. Però no n'hi ha prou, i el Marquès, tot fent creure a Gabriel que li dóna l'antídot, l'enverina, ara de debò: abans només li havia donat una droga. Llavors el Marquès s'asseu cerimoniosament, disposat a gaudir d'una mort ben real.
  • Obra
    Tic-Tac
    (2017) Alapont Ramon, Pasqual; Sirera Turó, Rodolf; Alapont Ramon, Pasqual
    Enric, director de teatre musical, té una malaltia incurable i abans de morir decideix de reunir la companyia d'actors amb què cinc anys enrere va provar d'estrenar una versió de "Pigmalió". Aquella aventura va acabar malament, sense diners i amb bona part del repartiment enfadat, especialment el fill d'Enric, Marc, que va veure's en mig d'un triangle amorós de Sandra, la seva parella, i el mateix Enric. Ara, des del llit d'un hospital, Enric mirarà de fer les paus amb els que l'envolten, i de transmetre al seu fill la importància de crear ficcions i compartir-les per poder conviure els uns amb els altres.
  • Obra
    Raccord
    (2004-06) Sirera Turó, Rodolf
    Amb la Guerra Civil de rerefons, una jove es decideix d'anar a estudiar a la universitat. A partir d'aquest fet, l'obra ressegueix les conseqüències vitals que se n'han derivat per a la seva família. Tot plegat amb les dues cases d'una platja com a indret que roman al llarg del temps i que és testimoni d'unes casualitats aparents, que acaben portant a les generacions posteriors a un conjunt de descobriments foscos sobre els seus pares. Una demostració que les coincidències no existeixen, sinó que, al capdavall, obeeixen a les tries amb què cadascú condueix la seva vida.
  • Obra
    Trio
    (2012-03) Sirera Turó, Rodolf
    L'obra explica les vivències i les relacions que mantenen tres intèrprets durant el període de temps en què comparteixen apartament. David, Òscar i Micaela tenen dificultats per trobar feina en el món del teatre i mentre David s'aferra a la popularitat de la televisió i Òscar mira de tirar endavant projectes escènics propis, Micaela fa servir el coqueteig i la manipulació per fer-se un lloc en el sector i ascendir ràpidament. Ara bé, la seva actitud tindrà conseqüències inesperades per a tots tres, i es veuran obligats a prendre decisions a consciència.
  • Obra
    L'última cinta
    Sirera Turó, Rodolf
    Al llarg d’una conversa que manté amb un tècnic, la primera actriu de radioteatre d’una emissora, Lluïsa Puigvert, explica com la seva feina està abocada a la desaparició, ja que l’interès que despertava el radioteatre ha minvat molt. Al final, la Lluïsa explica que, a causa d’una remodelació de plantilla, ha estat acomiadada, i que les obres que gravarà aquell mes seran les últimes.
  • Obra
    La màgia dels colors i les banderes
    (1979-02) Sirera Turó, Rodolf
    En aquesta peça breu, un prestidigitador, acompanyat de la seva ajudant, realitza un número d’il·lusionisme amb mocadors i banderes, mentre reflexiona sobre el poder simbòlic d’aquests elements. A través dels jocs de mans, estableix un paral·lel entre les il·lusions de l’escenari i l’enlluernament que poden provocar les banderes: símbols capaços de fer que els homes les segueixin cegament, fins al punt d’enfrontar-se entre ells per defensar-ne els colors.
  • Obra
    Plagi
    (2018-04) Sirera Turó, Rodolf
    Un dramaturg recorda per al públic l'incident que va tenir al seu estudi amb una de les alumnes dels tallers d'escriptura que imparteix habitualment. L'escriptor no s'ha adonat que d'uns anys ençà, arran d'una crisi creativa, plagia els arguments i les idees dels seus alumnes, i es veu obligat a prendre'n consciència quan Mònica es presenta al seu estudi i el segresta per aconseguir fer un pacte i signar conjuntament les properes creacions.