Manuel Molins Casaña
Carregant...
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Alfara del Patriarca, Horta Nord, 1946. Dramaturg i professor. Va ser fundador del Grup 49 de teatre amb el qual participà en el moviment de Teatre Independent, que en la dècada de 1970 es proposava recuperar la llengua i cultura pròpies del País Valencià. Ha estat guardonat amb premis com el de la Crítica de teatre de l'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, el Premi Octubre de teatre, el Premi de la Crítica dels Escriptors Valencians i el Premi Ciutat de València.
Nom
32 resultats
Resultats de la cerca
Mostrant1 - 10 de 32
Obra Happy birthday to You(2003-01) Molins Casaña, ManuelAvui és el vint-i-sisè aniversari d'un proxeneta que viu amb una prostituta que l'obliga a pegar-la i fer pràctiques sadomasoquistes. Ell diu que ja està fart de pegar-la, que vol tenir una relació normal, però ella explica la història d'abusos que va patir per part del seu pare, uns abusos aparentment consentits que sempre acabaven amb cops de corretja que el pare necessitava per poder ejacular. Ara ella demana el mateix al seu amant, que finalment l'abandona perquè ja no suporta més la situació.Obra La divina tramoia (Una farsa celestial)(1981-03) Molins Casaña, ManuelDéu Pare té una crisi personal perquè està minvant el nombre de fidels. Es deixa aconsellar per l'Esperit Sant, que li recomana pactar amb Llucifer l'eliminació de l'Infern i, d'aquesta manera, enviar tots els morts que no s'han portat bé al Purgatori, des d'on podran accedir al Paradís. Maria s'hi oposa. S'estableix així un paral·lelisme entre el catolicisme i els partits polítics de la Transició a València, els quals van optar per renunciar a les posicions més esquerranes, girar cap al centre i fer-li el joc a la dreta.Obra Tànger(1998) Molins Casaña, ManuelEl dia del seu trenta-sisè aniversari, un home que ha passat més de mitja vida entrant i sortint de la presó, amb problemes amb drogues, robatoris i males companyies en general, decideix suïcidar-se amb un xut d'heroïna en un hotel car de Tànger, la seva ciutat estimada. L'interlocutor absent del seu monòleg és la seva mare, a qui retreu que no hagi volgut saber mai res d'ell i que només s'hagi limitat a enviar-li roba i diners des que va marxar de casa fa vint anys. Es fa evident que amb la resta de la seva família (el pare difunt i els germans) la seva relació tampoc era bona.Obra València, Hollywood, Iturbi(2010) Molins Casaña, ManuelEn una sèrie d'escenes que temporalment van saltant del present a diferents moments del passat, l'obra ens mostra la vida de Josep Iturbi (1895-1980), un pianista molt conegut a la seva època que amb el pas del temps va anar quedant oblidat. Iturbi deixa la seva València natal i, després de passar per París, aconsegueix fer de pianista en obres comercials de Hollywood, cosa que li reporta fama i diners. Coneix Groucho Marx, entre d'altres. Tanmateix, és un home extremadament conservador, políticament ambigu, que mostra actituds molt masclistes amb la seva dona. La fama i els diners que guanya, al final, no li garanteixen la felicitat.Obra Elisa(1992) Molins Casaña, ManuelA finals del segle XX, en Jaume rep una carta de l'Elisa. Al llarg de la seva vida, hi ha hagut moltes Elises, i la carta el porta a recordar alguns dels moments més significatius que ha viscut amb elles. A començaments dels anys 30, la seva mare, l'Elisa 2, va animar-lo a fer-se amic de l'Àngel 2, de qui es va enamorar bojament, tot i que l'Àngel 2, posteriorment, el va deixar per casar-se. El 1962, poc abans que enderroquessin la mansió familiar, en Jaume va conèixer l'Elisa 1, la xicota de l'Àngel 1, un xarnego del qual es va enamorar des que el va conèixer, tot i que ell des del primer moment li va deixar clar que només li agradaven les dones. Finalment, trenta anys després, en Jaume rep la carta de la que segurament serà l'última Elisa de la seva vida. Es tracta de l'Enzyme-Linked Immuno Sorbent Assay, és a dir, la sida, malaltia que acaben de confirmar-li que pateix.Obra Declassified(2003-01) Molins Casaña, ManuelEntrant al quart mil·leni, es desclassifiquen les converses que a principis del tercer mil·leni van mantenir dos líders polítics sense escrúpols. Pel seu nom (Bushòlius i Aznàrius) i pels fets que tracten, els podem identificar com a Bush i Aznar. Planegen envair un país, dubten de si un tercer líder, anglès, pot ser un bon aliat i Bushòlius s'assegura que Aznàrius serà un fidel servent a la seva causa.Obra Presos secrets (un ballet sobre la matèria dels somnis)(2004-01) Molins Casaña, ManuelL'Àngel de la Història està tancat en una presó d'alta seguretat. Explica en un monòleg que l'han tancat els enemics de la llibertat, aquells que neguen la història. De sobte apareix un altre pres, l'Àngel del Diàleg, que també ha estat empresonat pels que neguen la possibilitat de dialogar. Finalment un tercer pres és llençat dins de la cel·la, l'Àngel de la Pau, a qui li han fet explotar el cor. Els tres àngels, conscients que han d'intentar mantenir-se en forma per quan surtin de la presó, s'entrenen fent ballet.Obra Mobil my world(2016) Molins Casaña, ManuelEn Pau té setze anys i compleix un mes de serveis a la comunitat a la granja escola on ha estat internat per assetjar la Mireia. En un moment de descans explica la seva visió del món, que és masclista, homòfoba i de submissió total al telèfon mòbil i a les aplicacions que permeten controlar les persones. Només desitja que s'acabi el mes a la granja, on l'obliguen a estar en contacte amb la natura, per retornar al que ell considera la llibertat.Obra El darrer cigarret(2006-11) Molins Casaña, ManuelUna dona fuma al llit de matrimoni. Al seu costat, d'esquenes a ella, el seu marit aparentment dorm. És una escena que es reprodueix cada nit. L'esperit del marit apareix a l'habitació, invisible a la dona, i fa un monòleg on repassa les circumstàncies que els han dut al desamor, a la insatisfacció com a parella. El marit, en realitat, aquesta nit ha mort.Obra Dones, dones, dones(1993) Molins Casaña, ManuelSet dones, -sis de les quals formen part de l'entorn d'una mateixa família el dia que una d'elles es casa-, expressen per mitjà de monòlegs interns els seus neguits, angoixes, ambicions i frustracions vitals, cadascuna des d'un punt de vista particular que gravita sempre al voltant de qüestions que afecten la dona: la discriminació per ser transsexual, el biaix de classe social, la insatisfacció matrimonial, l'abandonament, la manca d'expectatives en haver-se de casar massa jove, etc. La setena dona, Hècuba, provinent de 'Les troianes', apareix amb el seu monòleg al mig de l'obra i dona a entendre que parla com a dona universal, com a veu que representa totes les dones.