Manuel Molins Casaña

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Alfara del Patriarca, Horta Nord, 1946. Dramaturg i professor. Va ser fundador del Grup 49 de teatre amb el qual participà en el moviment de Teatre Independent, que en la dècada de 1970 es proposava recuperar la llengua i cultura pròpies del País Valencià. Ha estat guardonat amb premis com el de la Crítica de teatre de l'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, el Premi Octubre de teatre, el Premi de la Crítica dels Escriptors Valencians i el Premi Ciutat de València.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 25
  • Obra
    Puf!
    (2004-02) Molins Casaña, Manuel
    Un home, l'Antoni, entra en un bar i mentre s'encén una cigarreta i beu cervesa coneix un altre home, que també es diu Antoni, a la barra. Li explica que és un obrer que ha perdut la feina a causa del capitalisme salvatge i li parla de la seva joventut i de quan els seus pares volien que estudiés però ell no servia pels estudis. També explica que de jove tenia un gran apetit sexual, que satisfeia sovint. Rememorar tot això li fa agafar ganes de fer l'amor, però llavors recorda que la seva dona està treballant i no podrà satisfer el seu desig, de manera que novament maleeix els horaris i les vicissituds de la classe treballadora.
  • Obra
    L'acadèmia dels prodigis
    (2019-01) Molins Casaña, Manuel
    Al Monestir de Sant Miquel dels Reis de València es troben Sant Vicent Ferrer, Ausiàs Marc, Joanot Martorell, Jaume Roig, Isabel de Villena, el Papa Alexandre VI i el Papa Luna (Benet XIII). Tot i que històricament la trobada no seria possible, les set personalitats són convocades per la ficció perquè debatin sobre qüestions com la pobresa, la crisi de la fe, l’ostentació de l’Església, la ciència, l’amor, la mort o els límits del bé i del mal, entre d’altres. L’obra reivindica aquella València de fa sis segles que va tenir una bona nòmina d’escriptors, teòlegs i pensadors.
  • Obra
    Sodoma (Un diàleg sobre religió i sexe)
    (2007-05) Molins Casaña, Manuel
    Un bisbe molt conservador i un teòleg més liberal mantenen una conversa sobre el significat de la paraula "sodomita", sobre el pecat, sobre la sexualitat en general i, en concret, sobre l'homosexualitat. El bisbe pretén que el teòleg confessi la seva suposada homosexualitat, però el teòleg s'hi nega. La fredor i manca d'humanitat del bisbe queda confirmada quan rep una trucada anunciant la mort de la seva mare i no demostra cap tipus de reacció, fins que finalment es queda sol i, llavors sí, es permet mostrar els seus sentiments.
  • Obra
    Hamlet canalla
    (2015-08) Molins Casaña, Manuel
    L'obra és una reescriptura del 'Hamlet' de Shakespeare, que en aquesta ocasió posa l'èmfasi en el caràcter maltractador i abusiu del príncep. Així, escena rere escena, Hamlet es burla d'Ofèlia, menysté l'Espectre del seu pare, humilia un actor, no tracta bé la seva mare Gertrudis, etc. Al final, l'Espectre del pare apareix inesperadament per demanar-li explicacions pel seu comportament i desobediència, però el noi es burla del seu pare i prefereix morir abans que rebaixar-se.
  • Obra
    Noé
    (2007) Molins Casaña, Manuel
    En un paisatge postapocalíptic de sequera extrema i canvi climàtic, el profeta Noé explica la seva història al públic. De cop apareix la veu de Déu, que també pateix la sequera i, sorprenentment, diu que no té poder per provocar la pluja. Al final es produeix una pluja torrencial de conseqüències tan devastadores com la sequera i Déu, impotent, se'n desentén, deixa sol Noé i fuig.
  • Obra
    Poder i santedat (Els Àngels de Sodoma)
    (2017-06) Molins Casaña, Manuel
    Lucio és un jove de vint-i-tres anys que està punt de ser ordenat sacerdot. Forma part d'una família relacionada amb les altes esferes del Vaticà. En el context de les reformes que el Papa Ratzinger (Benet XVI) volia implantar, es produeixen una sèrie de lluites intestines al si de l'Església, que sovint tenen com a protagonista un Cardenal contrari a qualsevol tipus de reforma. Amb el pas del temps, Lucio deixa de ser ingenu i es va adonant dels aspectes foscos de l'Església.
  • Obra
    Pantera (La consagració de la primavera)
    (1980) Molins Casaña, Manuel
    A finals dels anys setanta, dos policies troben el cos sense vida d'un vell indigent en una placeta de València, mentre se senten uns lladrucs de fons. Un dels dos policies vol saber qui és l'home, mentre que a l'altre li és indiferent. En un flashback que ens transporta a l'any anterior dels fets, descobrim que l'home mort era un antic combatent republicà anomenat Pantera, que vivia en la indigència amb el seu gos fidel i guardava una carta d'amor i una foto dels seus antics companys. Els monòlegs de Pantera ens parlen de la vida que va dur com a combatent, les seves amistats i el seu amor durant la Guerra, i com finalment va caure víctima de l'oblit i el menyspreu social, com tants d'altres republicans.
  • Obra
    Troianes / Iraquianes / Africanes / Colombianes... Dones contra la guerra
    (2003) Molins Casaña, Manuel
    Quatre dones d'orígens molts diferents (la troiana Hècuba, una obrera tèxtil, una periodista i una dona anònima) expressen poèticament el seu dolor i el seu rebuig contra totes les guerres de la història de la humanitat. L'obra conté un joc intertextual amb 'Les troianes' d'Eurípides i un poema del poeta palestí Mahmud Darwix.
  • Obra
    Bagdad (dones al jardí)
    (2015) Molins Casaña, Manuel
    Just abans de la segona invasió de l'Iraq, que va tenir el suport de George W. Bush, Tony Blair i J. M. Aznar, una escultora de Bagdad, vigilada pel règim, està preparant la seva nova exposició. Ha acollit una periodista nord-americana, té una criada que ha estat sempre amb la família i manté amistat amb la galerista que li acollirà l'exposició. Els diàlegs que mantenen les quatre dones i les tensions que sorgeixen al voltant de qüestions relacionades amb l'art, la política, el règim iraquià i la imminent incursió nord-americana són el marc previ a la invasió, que es produeix al cap d'uns mesos i té conseqüències fatals per a les quatre protagonistes.
  • Obra
    La bona educació
    (2002-02) Molins Casaña, Manuel
    Un delinqüent es dirigeix al públic i l'amenaça d'esbudellar-lo amb una navalla. Diu que és conscient que no correspon a la imatge que la gent té dels delinqüents perquè té estudis universitaris i parla valencià, però que a vegades a la vida cal fer el que toca per tirar endavant. Afirma que a la vida actual li cal innovació, i que si esbudella algú acabarà sortint als diaris i fent-se un nom.