Toni Cabré Masjuan

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Mataró, 1957. Dramaturg, enginyer, guionista i gestor cultural. Format en el teatre independent, l’any 1976 va participar a la primera edició del Festival Grec amb el grup Xaloc al muntatge "La pau (retorna a Atenes)". Com a autor teatral ha guanyat els premis Crítica Serra d’Or, Ciutat d’Alcoi, Joan Santamaria, Ciutat d’Alzira, Recvll, Ciutat de Manacor i Crèdit Andorrà. A Barcelona ha estrenat al Teatre Nacional de Catalunya, a La Villarroel, al Teatre Gaudí, al Teatre Borràs, a l’Artenbrut i al Versus Teatre. També ha estrenat a Madrid i a Mèxic en castellà i als EUA en anglès. Ha estat guionista de les sèries de TV3 "Poble Nou", "Secrets de família", "Nissaga de Poder", "Laberint d’ombres", "La Riera" i "Olor de Colònia". És professor de dramatúrgia i guió de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès des de la seva creació. Professionalment també ha exercit de professor de matemàtiques (1981-1987), d’enginyer informàtic (1988-1997), de gestor cultural (2002-2016) i de Subdirector general de Promoció Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (2017-2022).
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 29
  • Obra
    Oh, bit!
    (1984) Cabré Masjuan, Toni
    Un grup de vells regala a un dels companys un ordinador amb motiu del que creuen que pot ser el dia del seu aniversari. En principi l'aparell li servirà de distracció i divertiment, tot i que també ajudarà en la retenció dels esdeveniments i, així, substituir la precària memòria del grup octogenari. Poc a poc, l'informàtica esdevindrà enemiga, convertint-los en esclaus de la memòria. Això, però, farà, que els personatges reptin el passat i aprenguin a viure d'una manera diferent, emocionat i, sobretot, imprevisible.
  • Obra
    Overbooking
    (1995) Cabré Masjuan, Toni
    "Cabré ens descriu al llarg de tretze escenes la situació límit que viuen un home ( de poc més de 60 anys ) i una noia ( de poc menys de 30 ), -una nit, en una de les terminals d'algun aeroport internacional llunyà. La llarga i tensa espera mena tots dos personatges a establir-hi una relació circumstanciada que permet copsar-hi les diferents actituts davant la realitat. La globalitat de la conversa -contrasts culturals, anotació de les respectives vides privades...- es dilueix progressivament per donar pas a la reflexió vitalista que l'autor fa arribar al lector de l'obra en les escenes finals." Pròleg a "Històries d'amor" i "Overbooking" a carrec d'Enric Gallén. Accent en la diferent percepció de la realitat dels dos personatges: la de la noia més utòpica, més estètica; la de l'home, més pragmàtica. Aquests dos mons estan representats per objectes. Una maleteta amb els papers del projecte, en el cas d'ell, i una màquina fotogràfica en el cas d'ella. Al final de l'obra, els objectes seran destruïts.
  • Obra
    Silencis
    (2016) Cabré Masjuan, Toni
    L’Elsa, després de tota una vida sense preocupacions, es queda vídua. A partir d’aquest moment, les anades i vingudes al banc per reclamar uns diners que no pot tocar i les visites d’un advocat que la ve a veure de part de la immobiliària exigint-li que marxi de casa esdevenen contínues. A més, rep la visita de la Fiònia, la filla que el seu marit va tenir abans de conèixer-la. La Fiònia s’instal·larà al seu garatge i, juntes, una parella ben diferent, miraran de plantar cara a la situació, assumint personalment una realitat que ja no poden ignorar: cinisme, corrupció, suborns, diner negre, evasió de capitals... Un cop recuperen els diners, marxen per ser lliures i seguir el seu camí, deslligades ja de tota aquesta farsa.
  • Obra
    Estrips
    (1987) Cabré Masjuan, Toni
    Marta i Isabel són veïnes de condicions socials i vitals ben diferents. La primera viu sola i rep esporàdicament el seu amant, treballa com a infermera i en els moments d'oci escriu obres de teatre. Creient que ni la seva vida ni la del seu entorn no és prou interessant pel guió d'una obra dramàtica compromesa socialment, s'inspira en la vida de la seva veïna Isabel. Isabel està casada amb un home aturat i alcohòlic, carregada de fills i condemnada a treballar dia i nit en la seva 'overlock' per tirar endavant la seva família. Marta grava en un magnetòfon una conversa amb Isabel per obtenir material. Isabel se n'assabenta i, indignada, li demana explicacions. L'obra dóna un gir quan Isabel, que no creu que la seva vida -tal com és i tal com Marta la descriu- sigui prou interessant, planteja a Marta una improvisació en la qual ella mateixa farà de marit i Marta interpretarà el paper d'Isabel.
  • Obra
    Lletra petita
    (2016) Cabré Masjuan, Toni
    Un anunci a Internet ofereix la possibilitat de comprar la identitat d'una altra persona a canvi d’una determinada quantitat de diners. El tracte és senzill: nom, casa, cotxe, feina, mòbil, agenda… Dues dones s'avenen al tracte, i tot funciona sobre el previst. Però, un dia, la compradora rep la visita d’una noia que l’acusa de no ser ella, i la tindrà sota amenaça fins que no li porti la dona a qui ha suplantat. La venedora sap que, quan la vegi, les deixarà en pau, perquè la dona que busca tampoc no és ella: aquella identitat pertany, originàriament, a algú que no és a escena.
  • Obra
    L'inútil
    (2012) Cabré Masjuan, Toni
    L’Ia ha de fer una valoració del personal de l’empresa en què treballa l’Ot, un teatre. Ell està nerviós i empipat per aquest procés que li fan passar i el seu propòsit és sobreviure, així que, després de la primera trobada, l’Ot segueix minut a minut què fa i deixa de fer l’Ia. Els dos s’amenacen mútuament. Al cap d’un temps, l’Ot i l’Ia tornen a trobar-se. Ell vol demanar-li que deixi estar el seu informe, ja que l’han ascendit, i ella ve a buscar explicacions, perquè creu que és obra seva que l’hagin acomiadat. L’Ot li ofereix treballar a la seva empresa, de vigilant nocturna; Ia accepta. Van passant els dies i la seva relació es va fent més propera, fins que acaben embolicant-se al magatzem. L’Ia va entenent l’entramat de corrupció que s’amaga dins del teatre, i també el motiu que hagin ascendit l’Ot: sap mirar a una altra banda, acatar ordres i no preguntar. L’Ot, per fi, vol plantar cara als seus superiors i ordeix un pla, una mena de robatori. Per netejar-se les mans, carrega el mort a l’Ia i l’acomiada; però, ella s’hi torna i, sense que ell ho sàpiga, fa que tots els seus companys vegin com es delata dalt de l’escenari.
  • Obra
    Estragó
    (2022) Cabré Masjuan, Toni
    Estragó, el personatge de "Tot esperant Godot" de Samuel Beckett, està tot sol i en començar la primera rèplica de l'obra no obté cap resposta. Després de diversos intents, el silenci el convida a reflexionar sobre la inutilitat de les seves accions. La desesperació el porta a imaginar un company d'escena, Didí, amb qui parla fins que decideix centrar-se en si mateix i els afers terrenals per tal d'aprendre a viure sol.
  • Obra
    Treva
    (1990) Cabré Masjuan, Toni
    Una dona fa venir un home per solucionar un problema amb una noia jove. Cadascun dels personatges es manté ferm en la seva posició, cosa que fa molt difícil l'entesa. Només la dona, al final de l'obra, farà un gir: passarà al terreny de la jove i s'afegirà al seu món particular. Mitjançant el conflicte -un conflicte essencialitzat, que no es desvetlla mai- es copsen les diferentes actituts davant l'inexplicable ( el valor o la fugida )
  • Obra
    Els camaleons també paguen
    (1983) Cabré Masjuan, Toni
    Berthold Schwarz, alquimista i mestre inventor al servei del dux de Venècia, és empresonat i portat a una masmorra on haurà d'esperar la seva execució el dia següent. Comparteix la sitja amb un altre presoner. Al llarg de la nit es presentaran tots els fantasmes de l'alquimista, els personatges vinculats als esdeveniments que l'han portat a aquesta situació. Finalment, el mateix presoner amb qui comparteix cel·la resultarà ser un altre fantasma que viu dins la ment de Schwarz com 'alter ego' o veu de la consciència.
  • Obra
    Històries d'amor
    (1993) Cabré Masjuan, Toni
    Triangle amorós vinculat també a un triangle laboral. Un home vell és jubilat a la força. Ha entregat la seva vida a l'empresa que ha actuat sobre ell com una màquina trituradora. Està malalt. Ocupa el seu lloc un home més jove. La màquina de triturar és cada cop més efectiva i consumeix més ràpidament. L'home jove crema l'empresa que havia aixecat el vell. La secretària, amant de tots dos ajudarà a morir el vell per amor. En canvi, deixarà en vida l'home jove per odi.