Ricard Gázquez

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Barcelona, 1969. Llicenciat en Filologia Hispànica i Doctorat en Arts Escèniques. Actualment, és el director artístic de l’Aula de Teatre de la UAB i treballa com a professor de dramatúrgia i escenificació a l'Institut del Teatre de Barcelona. Entre els textos que ha escrit i dirigit destaquen: "Els Satèl·lit" (Premi Born 2019), "Glásnost" (2018), "S'horabaixa" (finalista Premi Born 2016), "Cocina Límite" (2016), "La Montaña Virtual" (2014), "La Lengua Atolondrada" (2013), "Folie en famille" (2007), "Sweet Dreams" coescrita amb Enric Nolla (2005), "Niederungen" (Premi Butaca al millor espectacle de petit format i a la millor escenografia 2002) i "Addictes a la Pepsi" (1999). També convé destacar la seva tasca investigadora, la qual, els darrers anys, s’ha centrat sobretot en les noves tendències teatrals, amb especial atenció a l’escena interdisciplinària del segle XXI.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 3 de 3
  • Obra
    Folie en famille
    Gázquez, Ricard
    La Irene ha mort a mans del seu marit, el Felip. Les dones de la família (la Glòria, germana del Felip, la Rosa, germana de la Irene, i la Laura, la filla de la parella) queden en un estat de xoc que les fa actuar de manera irracional. Les hores que segueixen a l’assassinat, un crim de violència masclista, podrien no existir si haguessin trucat a la policia. Però no hi truquen, i es produeix un silenci carregat de dolor i desesperança. Les tres protagonistes es troben lligades al lloc dels fets pel seu vincle de sang, i ho posen tot en dubte per mirar de sobreviure a la situació, però de tant trasbalsades només fan que agreujar-ho tot. Intenten, de totes maneres, dilatar el moment d’enfrontar-se als fets: la mort d’una germana, cunyada i mare, i la mort simbòlica d’un home (germà, pare, marit i amant) que s’ha anat tiranitzant fins matar la seva dona.
  • Obra
    Una nit
    (2008-05) Gázquez, Ricard
    Dues veus insomnes passen revista, poèticament i fins a trenc d'alba, dels veïns d'un barri cosmopolita, un veïnatge bigarrat, amb habitants indígenes i nouvinguts que conviuen en un barri multiètnic d'una ciutat de la qual no en sabem el nom, però que podria ser qualsevol. Aquestes veus es passegen pel paisatge urbà que mostra aquest barri - que podria ser el del Raval de Barcelona - per donar compte de la mescla d'identitats, en un batibull d'hàbits, tonalitats i paisatges canviants.
  • Obra
    Niederungen
    (2002) Gázquez, Ricard; Moreno, Anabel
    Müller recrea els escenaris i les imatges de l'experiència dura i dolorosa dels anys de la dictadura de N. Ceaucescu a Romania, i "Niederungen" indaga en la memòria de Käthe, una víctima de la repressió en un entorn rural i submís, en una 'terra baixa'. Així doncs, en un espai oníric, irreal, van filant-se de manera desordenada i espasmòdica escenes que passen per la memòria de la protagonista, en una mena de viatge iniciàtic fatal i traumàtic en què la nena descobreix la misèria domèstica, quotidiana, i la degradació moral dels seus. En un nucli patriarcal endogàmic i despòtic, en aquest entorn depriment i decebedor, fred, la Käthe creix, fent front a les ires dels adults i entrant de ple a la vida adulta, desafiant les pors infantils i convocant la mort. Així, es barregen en la caòtica acció de repeticions rutinàries els desvariejos de cada personatge, amb un aire ritualitzat: personatges reals i familiars i d’altres de contístics, com una bruixa vampírica o un home enorme, i el fantasma de l'avi, que fa de les seves.