Carles Batlle Jordà
Carregant...
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Barcelona, 1963. Escriptor, assagista i professor de dramatúrgia a la UAB i a l'Institut del Teatre. Va començar a escriure el 1994. Les seves obres han estat sovint premiades i traduïdes i editades a altres llengües. També ha treballat en l'àmbit de la direcció i la dramatúrgia d'espectacles.
Nom
13 resultats
Resultats de la cerca
Mostrant1 - 10 de 13
Obra Perseu(2013) Batlle Jordà, CarlesArístocles, fent de ventríloc com a veu narradora i desdoblat 3 vegades ell mateix, essent alhora titella i titellaire, explica al públic sinerenc, que va comentant la jugada, el mite de Perseu: Acrisi, rei d'Argos, sap per l'oracle que el seu futur net el matarà. Així doncs, tanca la seva filla Dànae en una torre; però, Zeus, encisat, es converteix en una pluja d'or i penetra la cambra, caient sobre la princesa i concebent Perseu. Acrisi, un dia, sent plorar el nen, i, enfadat, fa llençar net i filla al mar dins una caixa de fusta. Però els corrents els portaran a Sèrifos. Perseu, ja fet un home, promet a Polidectes el cap de la Gorgona Medusa. Hermes li deixarà una espasa corba, i Atena un escut brunyit, però haurà d’anar a veure les Graees, germanes de les Gorgones. Les venç enginyosament: li diuen on trobar Medusa i li donen un casc invisibilitzador, unes sandàlies alades i un sarró màgic per posar el cap del monstre. Perseu matarà Medusa, i de tornada cap a casa salvarà, a Etiòpia, la princesa Andròmeda del drac a qui el seu pare l’ha ofert, matant-lo en ensenyar-li la testa de Medusa, que petrifica. Un cop retornat a casa, decideixen juntament amb Dànae retrobar-se amb Acrisi, ja vell, i fer les paus. Quan arriben coincideix que se celebren uns jocs. Perseu hi participa i deixa tothom bocabadat, llança el disc tan lluny que va a parar entremig del públic, sobre un ancià: Acrisi, encara desconfiat, s’havia camuflat entre la massa. L’oracle es compleix, però alhora, com bé diu Arístocles, “els homes sempre som responsables dels nostres actes”.Obra Nòmades (o El Camell Blau)(2019) Batlle Jordà, CarlesA prop en el temps: a la vora del desert, un home i una dona busquen les traces de la felicitat. Els seus guies: un llibre (que va passar un temps a dins d’un sac) i una cançó. / Lluny en el temps: al final de la guerra, un camp de concentració al sud de Tunísia. Un caporal de la marina republicana espanyola intenta evitar que el seu sac de llibres acabi a la foguera. / Molt lluny, potser sí, en el temps: les crostes de sal de les arenes movedisses s’esquerden: l’efendi (Senyor) dels Nemsi i el seu criat cavalquen enfollits per salvar la filla del xeic.Obra Still life (Monroe-Lamarr)(2018) Batlle Jordà, CarlesL’any 1962 es produeix la trobada secreta, tensa i emotiva, entre les actrius Hedy Lamarr i Marilyn Monroe. Aquesta trobada podria alterar el curs de la Guerra Freda, però també podria alterar el destí de les dues actrius. Hedy Lamarr, una jueva casada amb un nazi i fugada als Estats Units, on esdevé estrella de cinema, és també cobejada per polítics i militars a causa dels seus magnífics descobriments en enginyeria. Ara ja no actua, i viu sola amb el seu fill, sense massa recursos. A més és cleptòmana, i té un judici pendent per robatori. Gairebé ningú no es recorda d’ella. Per la seva banda, Marilyn Monroe ha de prendre una decisió crucial, i per això va a trobar Lamarr. El 1962 manté relacions amb els dos germans Kennedy, i durant la crisi dels míssils de Cuba, els seus companys de rodatge de “The Misfits”, Clark Gable i Montgomery Cliff, han mort tràgicament. Monroe s'està fent gran i té una perillosa dependència dels fàrmacs. També li resulta angoixant mantenir la imatge que la indústria cinematogràfica de Hollywood ha construït d’ella.Obra Oblidar Barcelona(2008) Batlle Jordà, CarlesL’atzarós creuament de les vides dels personatges que apareixen a Oblidar Barcelona fan protagonista la ciutat, amb tot allò que conté i tot allò que desperta: els diferents ritmes i projeccions dels que hi viuen, dels qui hi han nascut, dels qui la visiten, dels nouvinguts; els conflictes generacionals, de relació de parella i interculturals s’entrelliguen dins un mateix espai urbà. Una noia desapareix i, tots, des de la seva emmascarada infelicitat, fan un relat propi de la realitat que els toca viure, expressant-se a través del conte. Així, Black, company de classe, sembla enamorat de la Reiko, la noia japonesa a qui rapten, i acusa el seu amic i també company Carles. Carles, al seu torn, acusa Black perquè ha vist com estrebava la noia del braç. El Salvador, pare de Black i professor a la universitat, està aparellat amb la Nina, una artista més jove que ell, que pintarà un quadre de la Reiko, sentint-se lligada a un conte que creu que ha escrit la seva parella, però que en realitat pertany a Fidel, un altre professor amic seu que viu al mateix bloc i que demana constantment als seus alumnes d’entrenar-se en l’art de relatar, de contar, d’explicar la realitat a través de la ficció; "Dinou motius per comprendre l'origen de la tristesa dels homes" és el títol de la seva tesi. Nina espia l’Ona (la banquera a qui Carles fa el cangur del seu fill), que té una aventura amb Baba, el paquistanès del súper nou del barri, que nasqué a Barcelona i fa un ús perfecte del català, fet que irrita a Salvador. Aquest, es dedica a fer la guitza a Baba i perseguir l’Ona amb la voluntat de criticar la seva relació, al·legant que dues persones amb diferent procedència no poden estar juntes, sense tenir en compte que la Nina és finlandesa. La intersecció de trames i personatges creix fins al desenllaç final en què totes col·lisionen.Obra Efecte Fournier (joc de cartes)(2012) Batlle Jordà, CarlesTres històries queden relligades per la sort de les cartes, una baralla de la casa Fournier. El deute. Un home va a trobar la dona que li va tirar les cartes ara fa deu anys, per incomplir la promesa d'anar-se'n amb ella a canvi que la seva dona es curés. El setge. Passat el temps, estant junts, ell busca com casen dues cartes i ella, a través d'una història, li farà veure com, a vegades, algú que t'estima et pot ferir per tal de fer-te un bé. El tres de bastos. Llavors s’explica la situació de l'home amb qui ell s'ha trobat abans en un bar. La seva dona ha comprat un llit gran, i aquest home sent que la seva vida ha canviat: al final del dia acaba convidant el nostre protagonista a ajuntar-se els tres en el llit immens.Obra Suite(1999) Batlle Jordà, CarlesL'Anna vol celebrar l'aniversari del dia que va conèixer el Marc, el seu marit, però ell només es fixa en la casa de nines que està construint. Mentrestant la filla d'ambdós es troba sola a l'habitació d'un hotel, ha deixat el seu marit, el Pol, que li ha estat infidel. En Pol arriba a casa del Marc i l'Anna buscant la seva dona, i els porta un regal, una pintura antiga que representa exactament la imatge de quan el Marc i l'Anna es varen conèixer fa més de trenta anys. Pot ser que l'Anna hagi manipulat els records?Obra Oasi(2002) Batlle Jordà, CarlesEn algun lloc dels Pirineus, en Raixid i en Xavier van créixer plegats, malgrat la diferència racial i social que hi havia entre ells. Ara, deu anys després de la fugida d'en Xavier cap al nord d'Europa, es tornen a trobar a la casa que els va veure créixer, propietat d'en Xavier, que ha tornat sense avisar i ha trobat una situació ben diferent de la que havia deixat: en Raixid s'ha promès amb l'Aixa, viu amb ella i amb el seu avi, i té entre mans uns negocis especulatius que posen en perill la supervivència de la casa on es van criar. La turbulenta relació entre els dos amics i els ambigus records del passat marcaran aquesta darrers dies de difícil convivència.Obra Canguro(2008) Batlle Jordà, CarlesUn home explica contes a un nen a través d'una paret per mirar que deixi de plorar. Primer n'hi explica un sobre Jesús de Natzaret i un escolà que li desclava les mans, de manera que cau de morros i el renya. La criatura segueix plorant. El següent tracta d'un noi que creua tot el món a la recerca d'algú que li afirmi ser feliç. Un dia, quan ell aconsegueix ser-ho plenament, té un accident, i és amb qui ha xocat que hagués afirmat ser-ho. Ara qui plora és l'home.Obra Final feliç, (o Si <> hagués estat una pièce bien faite)(2004-01) Batlle Jordà, CarlesEs tracta de la reescriptura de Casa de nines d'Ibsen, fent els diàlegs i les accions absolutament directes. Al primer acte, ja veiem com Torvald controla les despeses de Nora, i Kristine fa la seva aparició demanant feina; Nora li explica orgullosa el que va fer quan el seu marit caigué malalt: demanar un préstec sense el seu permís, però Krogstad, el seu creditor, ha estat acomiadat per Torvald i li fa xantatge. Al segon acte, Nora ha de ballar una tarantel·la i Torvald ja ha enviat la carta per acomiadar Krogstad, que al seu torn anuncia a Nora que deixarà una carta a Torvald explicant-li-ho tot; Kristine s'adona que Krogstad és el creditor de Nora i veu una solució, ja que havien estat enamorats. Al tercer acte, Torvald es desfà en grandiloqüències buides, dient que ho arriscaria tot per ella si estigués en perill, i Nora decideix que ha de llegir la carta: la insulta, li recrimina el gest sense entendre que ho va fer salvar-lo. Just llavors, cau una segona carta: Krogstad renuncia a la seva venjança, i Torvald se sent alleugerit, amb la reputació salvada, i ho celebra desdient-se, fent com si res. Però, la Nora no és la mateixa, no descorre el mateix vel de l'obra ibseniana: acaben feliços i menjant anissos, sempre mantenint les aparences per sobre de tot.Obra Temptació(2004) Batlle Jordà, CarlesEl correlat dels fets queda exposat de manera alternada. Guillem és un antiquari que es dedica al tràfic clandestí de persones; rep a Hassan, que arriba amb la il·lusió de trobar feina i retrobar-se amb el seu antic amic, el pare de Guillem. Aixa, la filla de Hassan, irromp en la següent escena confessant-se davant de càmera a Guillem, mostrant-li el seu amor, i el seu agraïment per haver-la ajudat quan va emigrar. Es reprèn la conversa de Guillem i Hassan, que dona un gir per mostrar el mercadeig, el tràfic i tot allò brut i clandestí del deute que Hassan contrau. Aixa, desconsolada, narra els fets: al pis de Guillem es troba amb Hassan, el seu pare, que creia mort. El desbordament emocional és excessiu. Hassan cau del balcó sense barana, i Aixa sent la necessitat de no ajudar-lo, de deixar-lo morir. Un cop arriba Guillem, aquest la protegeix de la policia ja que no té papers, i Aixa entrega el seu amor absolut a Guillem. Guillem, al seu torn, veu la complicitat entre Aixa i Hassan i se sent estafat, just ara que havia decidit casar-s’hi i entregar-s’hi completament.