Lluïsa Cunillé Salgado
Carregant...
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Badalona, 1961. Autora dramàtica. Formada als seminaris de dramatúrgia textual dirigits per Sanchis Sinisterra a la Sala Beckett, ha escrit més d'una vintena d'obres, la major part de les quals han estat editades, estrenades i premiades. Escriu tant en català com en castellà.
Nom
16 resultats
Resultats de la cerca
Mostrant1 - 10 de 16
Obra Saló Primavera(2007) Cunillé Salgado, Lluïsa; Zarzoso, PacoEl Saló Primavera és una sala de ball decadent que al llarg dels anys havia sigut, entre altres coses, un prostíbul, la seu d'un partit anarquista, un hospital de guerra i un bingo. Un expresidiari conversa amb una Clienta, antiga reina de ball del saló, i li diu que ha de parlar amb la Mestressa del local, ja que necessita una feina de porter que ha vist anunciada al diari. La Mestressa, per mirar de reflotar un negoci en clara decadència, anuncia la nova inauguració del Saló Primavera per Carnaval. Acudeixen a la cita la Clienta i l'Alcalde en funcions, interessats en el futur del saló, a més del Porter, la Cambrera i la pròpia Mestressa del local. Després d'un viatge temporal delirant a través de les diferents èpoques del local, els cinc personatges acaben abandonant el saló, que finalment serà derrocat i, en el seu lloc, s'hi construirà un grata-cels.Obra La vergonya(2011) Cunillé Salgado, LluïsaUna parella formada per una Dona Gran i un Home Gran parlen del passat. Ella, asseguda al costat d'una finestra, es retreu a si mateixa i al seu marit que no van ser capaços, anys enrere, d'enderrocar el govern. Ell argumenta que, com a mínim, van aconseguir avançar les eleccions, però ella considera que van ser uns covards. Dels antics companys de la parella, alguns no recorden o no volen recordar res del passat i d'altres estan malalts o ja són morts. El fill de la parella no els va a visitar mai i el pare decideix trucar-li. El fill respon que està molt enfeinat i que, quan pugui, hi anirà. Finalment, l'home va a preparar el sopar i la dona segueix asseguda, mirant per la finestra, mentre a la televisió de la sala s'hi emet una manifestació amb càrregues policials i una persona cremant a terra.Obra Boira(2014) Cunillé Salgado, LluïsaVint-i-cinc anys després de la caiguda del mur de Berlín, en una ciutat de l'Europa de l'est, un matrimoni format per una fotògrafa retirada que pateix fibromiàlgia, Ella, i un taxista, Ell, acullen a casa seva la Viatgera, una periodista a qui han cancel·lat el vol per culpa de la boira. Durant la matinada, el Fill del matrimoni arriba al pis i coincideix amb la Viatgera, que no pot dormir. El Fill li diu que, tot i que els seus pares no ho saben, és un jugador professional de pòquer i que està molt endeutat. Ella li diu que si vol guanyar diners ha de trucar a un número de telèfon que li dona i dir que sap on és ella. A continuació arriba, visiblement begut, el Veí de dalt, un astronauta retirat a qui el Fill s'acaba emportant a dormir. Ja al matí, la Viatgera marxa cap a l'aeroport. Ell també marxa de casa i Ella es queda sola, maquillant-se, mentre recita els agraïments per un premi que va obtenir anys enrere per una fotografia feta el dia que va començar a caure el mur.Obra Sud(2016) Cunillé Salgado, LluïsaEn un solar urbà a mig conrear, el Pare, que es troba a l'atur, cultiva un hort que no és propietat seva, i el Fill li diu que marxa a treballar a Holanda com a cambrer perquè a Alemanya, on treballava abans, no li pagaven prou bé. El Pare fa temps que va perdre l'antiga feina que tenia i està separat de la mare del Fill. El noi, que va estudiar magisteri, volta constantment d'un país a un altre per guanyar-se la vida. El Pare aconsella i insisteix al Fill que, a la nova feina que farà a Holanda, no accepti unes males condicions laborals. Després de la conversa, el Fill marxa cap a l'aeroport i s'acomiada del Pare, que comença a cavar un forat a terra.Obra L'ase i la pedra(2015) Cunillé Salgado, LluïsaEn una habitació d'un hotel de dues estrelles, la Dona Gran, mare del director de l'establiment, demana a la Recepcionista, una noia de vint-i-dos anys que vol ser advocada, que li vagi a comprar cigarrets. Tot seguit arriba el Viatger, un actor que busca feina. La Recepcionista surt a comprar els cigarrets, arriba el Pare de la noia i es troba amb el Viatger, a qui demana que deixi la relació que manté amb la seva filla. A continuació, la Dona Gran demana al Viatger que actuï per a ella i que s'inventi el paper d'una filla que va tenir i de la qual la dona no en sap res des que va néixer, ja que la va donar en adopció. El Viatger improvisa el personatge basant-se en la vida de la Recepcionista i en la projecció vital de la noia i, després, marxa a l'habitació. Mentrestant, arriba el Germà de la Recepcionista, un jove que va entrar a l'exèrcit per poder estudiar telecomunicacions. Finalment, la Policia arriba a l'hotel i diu a la Recepcionista que l'únic hoste que és a les habitacions, el Viatger, és sospitós d'haver matat un home durant una baralla i li demana la seva col·laboració per detenir-lo.Obra Islàndia(2009) Cunillé Salgado, LluïsaEnmig dels estralls causats per la crisi econòmica que l'any 2008 va provocar el col·lapse bancari d'Islàndia, un noi de quinze anys que vol ser cantant d'òpera i que viu amb els seus avis, viatja de Reykjavík a Nova York per trobar la seva mare. Després d'un periple que el duu a Harlem, al Bronx i a Wall Street, on va coneixent diversos personatges d'una societat en decadència, el Noi finalment troba la Mare a l'església de Sant Patrici. Ella, una antiga carnissera que es dedica a tirar les cartes per endevinar el futur, li diu que està embarassada, que per això no li responia les trucades i que ha de decidir si vol tenir el fill. El Noi, que havia arribat a Nova York content i il·lusionat, decideix tornar a Reykjavík l'endemà, fastiguejat amb la realitat que ha conegut.Obra El carrer Franklin(2015) Cunillé Salgado, LluïsaAl carrer Franklin, un transvestit que es dedica a fer classes de piano i solfeig, i el seu marit taxista són víctimes d'un desnonament i es troben enmig del carrer amb totes les seves pertinences. Una veïna del matrimoni, que no troba feina i que és de les poques persones del carrer a qui encara no han desnonat, arriba del consolat britànic amb una urna que conté part de les cendres de la seva tia Margaret, "la dama de ferro". La cunyada del transvestit és una activista d'una ONG que intenta lluitar inútilment contra l'onada de desnonaments que s'està duent a terme. Per últim, un banquer, governador del Banc d'Espanya, arriba i demana quin és el nom del carrer. Degut a una confusió, el Banquer es pren un "te" que és, en realitat, un preparat fet per error a partir de les cendres de la tia Margaret. El Banquer queda totalment garratibat, com mort. Els altres, temerosos d'avisar a la policia, planifiquen com desfer-se del suposat cadàver mentre es preparen i prenen el que tots ells segueixen pensant-se que és te.Obra Confessions(2011) Cunillé Salgado, LluïsaEn un cotxe accidentat, hi ha un Home, una Dona i un Noi (pare, mare i fill) morts. En una pantalla de plasma situada a la part del darrere del seient del pilot s'hi veu un "reality show". Al programa hi participen l'Home, la Dona i el Noi, que apareixen asseguts en un plató i una Veu en off els fa comentaris i preguntes i els dóna indicacions sobre què han de fer en cada moment. El Noi es queixa perquè no el deixen sortir del plató, es pregunta què han signat i què hi fan allà, i demana a la mare que marxin. La Dona, atrapada, li replica que no sap a on podrien anar. Posteriorment, l'Home i la Dona es queixen perquè els molesta la llum del plató i el Noi, en canvi, demana a la Veu en off més i més llum. Enfront d'aquesta petició, la llum del plató augmenta fins que els tres es tapen la cara i, finalment, es talla l'emissió.Obra L'abandó(2017) Cunillé Salgado, LluïsaLa Inspectora que investiga la desaparició, cinc anys enrere, del senyor Auger, un dramaturg i director de teatre, pren declaració a l'Actriu, a qui el desaparegut havia contractat per realitzar un monòleg quan van succeir els fets. L'Actriu acaba explicant que, la nit de la desaparició, havia quedat per sopar amb el senyor Auger però que ell no es va presentar a la cita. A continuació, l'Home Gran lloga una habitació a l'Home, un paleta que fa cinc mesos que ha sortit de la presó per robatori. Després d'un temps de convivència, l'Home troba feina a un altre lloc de la ciutat i deixa el pis. Per últim, el Viatger i la Viatgera coincideixen en un tren. Ella, responsable d'una editorial petita, li pregunta a ell, professor de ciències socials que va a visitar al seu pare malalt, si ha vist una dona alta, que anava de dol, amb el seu fill. El Viatger, que en un primer moment no li diu tota la veritat, li acaba confessant que els ha vist discutint amb el revisor. Finalment, el tren s'atura i veuen, a fora, dos policies amb la mare i el fill.Obra El temps(2010) Cunillé Salgado, LluïsaEn un despatx d'una fàbrica, la cap d'una empresa familiar de calçat dóna el condol a un empleat a qui se li acaba de morir el pare. Ella s'està fent càrrec del negoci en substitució de la seva mare malalta i s'està avesant a la nova responsabilitat. Ell és un treballador que coneix bé el funcionament de l'empresa i que, per encàrrec de la mare d'Ella, escriu la història de l'empresa amb motiu del centenari de la seva fundació. Al llarg d'uns quants anys, en successives trobades al despatx d'Ell, i a partir de les converses que mantenen al marge de la relació estrictament laboral, es van desgranant les vides de l'un i de l'altre. Ella, sobre la trentena, es queda embarassada i té una filla i Ell, de ple en la cinquantena, se separa de la seva dona. Ell acaba plegant de la feina a l'empresa i Ella segueix al capdavant del negoci després de la mort de la seva mare.