Josep Pere Peyró Cladera

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Palma de Mallorca, 1959. Autor, adaptador, director, actor i traductor de teatre. Ha publicat i estrenat diverses obres teatrals. Format a la Sala Beckett de Barcelona, ha treballat de professor d’interpretació i dramatúrgia a nombroses universitats i escoles de dins i fora de Catalunya. Com a autor i director, destaquen 'Jocs d’artifici' (1987), 'La trobada' (1994), 'Quan els paisatges de Cartier-Bresson' (1995), 'Una pluja irlandesa' (1995), 'Deserts' (1996), 'Maleïts' (1998), 'Les gavines' (2001), 'Les portes del cel' (2004) o 'La tanca' (2007). Moltes d’elles han estat traduïdes i representades a altres llengües. Al llarg de la seva trajectòria també ha rebut nombrosos premis, entre els quals destaquen el Premi de la Crítica de Barcelona per 'Deserts', el Premi de la Crítica del Festival Internacional de Xile per 'Una lluvia irlandesa' o el Premi de la Crítica Serra d’Or per 'Les portes del cel'. Fundador de la desapareguda companyia "Morel Teatre", de la "Companyia Josep-Pere Peyró" i membre del Laboratori Actoral del Teatro Fronterizo.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 8 de 8
  • Obra
    La mirada
    (1993) Peyró Cladera, Josep Pere
    Un home, ajudat per un altre personatge, es justifica davant d'algú a qui només veiem els ulls.
  • Obra
    Pega'm
    (1998) Peyró Cladera, Josep Pere
    Una parella que s'acaba de casar conversa sobre com ha anat el dia de la cerimònia i el seu futur com a matrimoni. Ella, tot d'un plegat, demana al seu company que la pegui. Ell, que és músic, fa l'orni i segueix parlant de la importància de la seva feina i de la transcendència de la nit que estan vivint. De cop, una allau de retrets mutus i de dures crítiques i menyspreus a les famílies de l'altre es barreja amb mostres de tendresa acaramel·lades. Es plantegen divorciar-se i fins i tot llancen els anells. Finalment, ell la pega i ella, complaguda, li demana que ho segueixi fent. Un quadre de les incongruències, el patiment i l'autodestrucció a què a voltes aboca l'amor.
  • Obra
    La tanca
    (2006) Peyró Cladera, Josep Pere
    Conjunt de 14 escenes breus que expliquen la història de la Naoemé, una dona embarassada que viu en la pobresa i emprèn un llarg i perillós viatge cap a Europa per donar un futur millor al fill, ajudar la mare i trobar el marit desaparegut. Malauradament, durant el trajecte és explotada per diverses figures que s'aprofiten de la vulnerabilitat de les persones que es troben en situacions extremes com la seva: el bruixot del poblat, comercials de la zona, traficants de persones i guardes fronterers.
  • Obra
    El circo de las penas
    (2012) Peyró Cladera, Josep Pere
    Al llarg de set escenes, una sèrie de màquines amb personalitat reivindiquen la figura de l'enginyer portuguès Joao Siqueiro, el qual va investigar la relació entre els aparells tecnològics i l'ànima. Des de l'inici de l'experiència teatral, que apel·la als sentits dels espectadors, a través de fragments de textos suposadament escrits per Siqueiro, i d'altres que simulen reproduir la seva veu, es fa referència als conceptes principals en què va treballar l'inventor: l'empatia i la resposta sensorial de les màquines i el manifest contra l'explotació dels robots.
  • Obra
    Pàgines blanques
    Peyró Cladera, Josep Pere
    L'obra consisteix en un llistat de noms seguit d'un número telefònic en el qual destaquen l'absència de noms d'origen català i l'abundància de noms d'origen castellà i àrab.
  • Obra
    Pega'm
    (2008) Peyró Cladera, Josep Pere
    Una parella acabada de casar manté una conversa molt tensa, que en poca estona passa del desig a la rancúnia, de l'amor a l'odi, i un altre cop de tornada al desig i a l'amor. Afloren tensions amb les respectives famílies i amb les perspectives de futur de la parella. L'home sembla que està obsessionat amb la música, fins al punt que prefereix assajar amb la seva tuba abans que estar per la núvia. Ella, al seu torn, sembla gaudir d'un cert joc pervers on, de tant en tant, li diu al marit «Pega'm». Finalment sembla que estan condemnats a no entendre's, però igualment es desitgen.
  • Obra
    Les portes del cel
    (2002) Peyró Cladera, Josep Pere
    La peça és un mosaic de 9 escenes que combina el tràgic viatge cap a Europa, dins un contenidor de mercaderies, del personatge fictici Mohamed Hajjami, que el 1998 paga onze mil cinc-cents dirhams per anar a Marsella, amb monòlegs breus, cants i poemes. En paral·lel, la veu narradora introdueix una figura anònima, un terrorista, que s'arma amb una armilla explosiva. L'atemptat que comet és la causa de la mort de Mohamed. Tant l'un com l'altre es queden a les portes d'Europa, que per a molts d'ells és el cel a la terra. La columna vertebral de la història és el terrible desesper que impulsa als emigrants a emprendre travessies perilloses i tot sovint mortals per fugir de la pobresa dels països d'origen, així com les polítiques migratòries que els obliguen a arriscar-se d'aquesta manera.
  • Obra
    Per què? 1 / Per què? 2
    (1998) Peyró Cladera, Josep Pere
    És de nit i l'Eduard i la Marta no poden dormir perquè la seva filla Júlia els ha fet una pregunta que els ha desconcertat: per què el pare té penis i la mare no? Convençuts que de la seva resposta en depèn el futur benestar sexual de la nena comencen a buscar informació. L'endemà, durant el procés de cerca, afloren molts temes reprimits; es descobreix que l'Eduard se n'ha anat al llit amb la Maria, una de les germanes de la Marta. Mentre intenten explicar-li a la nena com funciona la reproducció humana, es discuteixen, i cada paraula és més gruixuda que l'anterior. Finalment, culpen la Júlia de la baralla i resten convençuts no només que són uns pares excel·lents, sinó també que la suposada rebel·lia que gasta la filla és fruit de l'educació liberal que rep a l'escola pública.