Niederungen
Data de redacció2002
Premi/sPremi Butaca al millor espectacle de petit format i a la millor escenografia.
Nombre de personatgesP8 H3 D5
EspaiCasa i pati.
Resum
Müller recrea els escenaris i les imatges de l'experiència dura i dolorosa dels anys de la dictadura de N. Ceaucescu a Romania, i "Niederungen" indaga en la memòria de Käthe, una víctima de la repressió en un entorn rural i submís, en una 'terra baixa'.
Així doncs, en un espai oníric, irreal, van filant-se de manera desordenada i espasmòdica escenes que passen per la memòria de la protagonista, en una mena de viatge iniciàtic fatal i traumàtic en què la nena descobreix la misèria domèstica, quotidiana, i la degradació moral dels seus. En un nucli patriarcal endogàmic i despòtic, en aquest entorn depriment i decebedor, fred, la Käthe creix, fent front a les ires dels adults i entrant de ple a la vida adulta, desafiant les pors infantils i convocant la mort. Així, es barregen en la caòtica acció de repeticions rutinàries els desvariejos de cada personatge, amb un aire ritualitzat: personatges reals i familiars i d’altres de contístics, com una bruixa vampírica o un home enorme, i el fantasma de l'avi, que fa de les seves.
Així doncs, en un espai oníric, irreal, van filant-se de manera desordenada i espasmòdica escenes que passen per la memòria de la protagonista, en una mena de viatge iniciàtic fatal i traumàtic en què la nena descobreix la misèria domèstica, quotidiana, i la degradació moral dels seus. En un nucli patriarcal endogàmic i despòtic, en aquest entorn depriment i decebedor, fred, la Käthe creix, fent front a les ires dels adults i entrant de ple a la vida adulta, desafiant les pors infantils i convocant la mort. Així, es barregen en la caòtica acció de repeticions rutinàries els desvariejos de cada personatge, amb un aire ritualitzat: personatges reals i familiars i d’altres de contístics, com una bruixa vampírica o un home enorme, i el fantasma de l'avi, que fa de les seves.
Notes
A partir de relats d'Herta Müller.
La família, la casa i el pati ocorren en la memòria de la Käthe. Les escenes són fragments o moments passats i somiats que s'ordenen capriciosament.
Cada personatge és conscient, en algun moment, que pren part d'aquest record, i té la capacitat de transformar-se o fusionar-se en d'altres, d'adaptar-se a la lògica de cada situació, tenint en compte que hi ha salts temporals atzarosos. Tots introdueixen la seva manera d'estar en aquells somnis, subjectes als seus hàbits i mantenint una memòria pròpia: els seus cossos repeteixen rutines, però saben que estan representant-ho tot de nou, moguts per la inèrcia de l'instant.
Els personatges i els objectes són canviants perquè la memòria no és lineal. Amb els elements s'estableix aquest joc de manipulació de l'espai físic i temporal. D'alguna manera, tot es desintegra i, representant la vivència dins d'una il·lusió, els personatges apareixen i desapareixen de llocs insospitats.
La família, la casa i el pati ocorren en la memòria de la Käthe. Les escenes són fragments o moments passats i somiats que s'ordenen capriciosament.
Cada personatge és conscient, en algun moment, que pren part d'aquest record, i té la capacitat de transformar-se o fusionar-se en d'altres, d'adaptar-se a la lògica de cada situació, tenint en compte que hi ha salts temporals atzarosos. Tots introdueixen la seva manera d'estar en aquells somnis, subjectes als seus hàbits i mantenint una memòria pròpia: els seus cossos repeteixen rutines, però saben que estan representant-ho tot de nou, moguts per la inèrcia de l'instant.
Els personatges i els objectes són canviants perquè la memòria no és lineal. Amb els elements s'estableix aquest joc de manipulació de l'espai físic i temporal. D'alguna manera, tot es desintegra i, representant la vivència dins d'una il·lusió, els personatges apareixen i desapareixen de llocs insospitats.
EspectacleNiederungen
Director/sGázquez, Ricard
Companyia/esSitges Teatre Internacional; Sala Beckett
FestivalSitges Teatre Internacional 2002. Creació contemporània. 33a edició
TeatrePAC (Sitges). Sitges Teatre Internacional
Data de l'estrena2002-06-01
Enllaç a 'Bases de Dades d'Espectacles'https://hdl.handle.net/20.500.12268/126653
TítolMeus amores (Teresa Sanchez) / Niederungen (Ricard Gázquez i Anabel Moreno)
EpilogistaFoguet i Boreu, Francesc
EditorialRema 12
LlocBarcelona
Data de publicació2002
Pàgina/es73 p.
Col·leccióEn Cartell;3
Notes bibliogràfiques
Enllaç al catàlegVeure fitxa
Informació proporcionada per l'autor2019
Darrera actualització2020-01-02