Denise Duncan
Carregant...
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Heredia (Costa Rica), 1979. Directora i dramaturga. Llicenciada en direcció escènica i dramatúrgia per l’Institut del Teatre i en periodisme per la Universitat de Costa Rica. És membre fundadora de La Pulpe Teatro, autora resident de la Sala Beckett durant la temporada 2019-2020, guanyadora del Premi Ciutat de Manacor de Teatre Jaume Vidal Alcover 2018 i de l’accèssit del Premi Marqués de Bradomín 2005.
Nom
16 resultats
Resultats de la cerca
Mostrant1 - 10 de 16
Obra El combat del segle(2019) Duncan, DeniseJack Johnson, “El Gegant de Galveston”, és un boxejador nord-americà que, contra tot pronòstic, el 1910 guanya el “Combat del segle” contra l’imponent Jim Jeffries, “La Gran Esperança Blanca”, convertint-se d’aquest manera en el primer afroamericà campió mundial de pesos pesats. Tanmateix, aquesta victòria inesperada acaba convertint-se, per a ell, en un autèntic malson i és que, per tal de retirar-li el títol de campió mundial, s’orquestra contra ell un judici que el converteix en fugitiu i el porta fins a Barcelona. Però un cop allà, perdut en la foscor d’un cabaret del Paral•lel, tot i haver travessat l’Atlàntic i haver escapat de la justícia, no aconseguirà escapar del record de Jeffries, que el perseguirà fins el dia de la seva mort.Obra Está linda la mar(2012) Duncan, DeniseLa Zoe és una nena de deu anys que es queda un setmana a casa dels seus avis materns mentre els seus pares estan de vacances. En aquesta llar provisional conviu amb el seu avi Paco, les tietes Amalia i Carmen, i la seva àvia Margarita, malalta terminal amb qui la nena teixeix una relació única i gran complicitat. De resultes d'aquesta convivència, la Zoe obtindrà grans aprenentatges sobre la mort, el silenci i els complexos vincles que s’amaguen rere qualsevol nucli familiar. La Zoe, doncs, es farà una mica adulta, però sense perdre mai la innocència de qualsevol infant.Obra Baile y son de Don Patricio Carambolas(2013) Duncan, DeniseA la Vall d'Ipomoea, el ball del son marca el dia a dia dels seus habitants, i organitza els drets i deures que aquests tenen com a ballarins. A només una setmana de la celebració del Gran Ball, gala en la qual s'elegeix el rei del son d'Ipomoea -el que en vindria a ser el seu alcalde-, don Patricio Carambolas, fill pròdig de la vall que havia fugit a Hispalia perseguit per la justícia per corrupció i assassinat, torna per tal de concórrer a les eleccions. Ve acompanyat de Susi Su, una rossa espectacular i sense escrúpols, que l’ajudarà a vèncer els comicis per tal de poder vendre la vall a uns inversors finlandesos. Per tal de sortir victoriosos i derrotar els seus contrincants –Cariño Ruiz i el senyor Urpino-, la parella farà ús del populisme i el tràfic d’influències. Tanmateix, potser els habitants de la vall l’acabaran derrocant.Obra Absentee(2014-07) Duncan, DeniseEn Lluc i en Pau son germans. En Pau sempre ha estat el fill exemplar, ha fet carrera a l'empresa familiar i ara cuida el seu pare que sembla trobar-se prop del final. En Lluc, en canvi, porta una vida desestructurada, ha deixat la feina, s'ha desentès de la família i està carregat de deutes. En el context d'aquesta rivalitat entre germans que es remunta a la infantesa, en Pau es presenta a casa d'en Lluc una nit de pluja, presumptament per ajudar-lo a pagar un deute. En Pau, però, ve acompanyat de la Júlia, personatge que ajudarà en Lluc a resoldre i comprendre el seu trencaclosques familiar.Obra Fins que escampi(2020) Duncan, DeniseDues persones parlen a través dels seus telèfons mòbils mitjançant una aplicació de missatgeria instantània. No es poden trobar físicament i un d’ells aprofita aquesta conversa a distància per a sincerar-se respecte a com se sent emocionalment respecte a la tempesta que els toca viure i la seva relació interpersonal. Sent que amb aquesta conversa està creant una autoficció dins la qual tot és possible. En un moment donat, conclouen que aquell és el final del primer capítol de la seva història i que es retrobaran quan escampi la tempesta.Obra Negra (o nocturnal de una piel inoculada por el odio nuestro de cada día)Duncan, DeniseKenya és una noia negra que ha sofert assetjament i maltractaments racistes des que era una nena. A través de diferents flaixos de la seva vida, descobrim les constants vexacions i el patiment extrem que aquestes li han comportat, des dels seus anys a l’escola i l’institut, fins al moment de trobar parella i conèixer la seva família política. I tot, en una societat –la nostra- on el color de la pell segueix sent un estigma, i on el racisme està a l’ordre del dia per més que, tot sovint, no ho reconeguem.Obra Vaques sagrades(2012-12) Duncan, DeniseLudovico, Teresa i Henrietta, tres vaques destinades a la mort, van aconseguir escapar de l'escorxador just el moment abans de ser sacrificades. Intentaven, d'aquesta manera, eludir el seu propi destí: van escapar per no haver de matar i també per no haver de morir. D’aquesta manera, mentre les tres vaques reviuen com va ser la seva fuga en travessia pels carrers de Barcelona, reflexionen també sobre la violència, la idea de sacrifici, el capitalisme i el destí dels homes. Sobre com era la seva vida a la muntanya, i sobre com haurien viscut felices per sempre als Alps Ammergau o a la Selva Negra. Tanmateix, la seva fugida va ser frustrada i van acabar en una plaça de toros. I és que el destí, a voltes, és inevitable.Obra Poseído por los genios(2019) Duncan, DeniseL'Alter Ego de la dramaturga Denise Duncan ha aconseguit convocar la presència de l'esperit de Samuel Beckett perquè vol preguntar-li quin és el secret de la genialitat. Beckett al principi es mostra poc col·laborador, però de mica en mica la conversa flueix entre records del passat de l'autor -com la seva relació amb Lucía i James Joyce- i reflexions sobre el fet artístic. Finalment, Beckett aconsegueix que Duncan s'adoni que ja domina parts fonamentals de la creació com són el dubte i la mentida.Obra Títuba. Bruixa, negra i ramera(2022) Duncan, DeniseTítuba, esclava del reverend Parris i una de les primeres persones acusades i condemnades per bruixeria durant els judicis de Salem de 1692, apareix davant del públic per explicar la seva versió dels fets. Narra com era la seva relació amb la família Parris, com ajudava a les dones de la família amb les medicines que preparava, herència del coneixement de les seves ancestres, així com els càstigs i els abusos sexuals que va patir per part del reverend, fins a arribar al judici i al seu intent de defensa i posterior càstig. Aquest repàs dels fets i de la condemna és el crit de Títuba a les ancestres, a la rebel·lió de les dones i a la llibertat.Obra Parlen d’una revolució(2020) Duncan, DeniseLa Simone ha tingut una cita fallida amb un noi que ha conegut a una aplicació de contactes. Durant la cita, el noi, sense ser conscient dels seus privilegis com a home blanc cis heterosexual, no ha deixat de destacar les dificultats i injustícies que ha patit a la vida. Farta de callar davant del privilegi, la Simone ha decidit interrompre una conferència feminista al CCCB per compartir la seva vivència com a dona negra. Un cop és damunt de l’escenari, explica com cal que la revolució la facin totes les dones. Aclareix, però, que per poder-la fer juntes, abans caldrà que les dones com ella mateixa siguin veritablement lliures.