¡Ay, Carmela! : Elegía de una guerra civil en dos actos y un epílogo.
Dades de l'obra
Dades de l'estrena
Dades bibliogràfiques
Data de redacció: 1986
Paraules clau: Comèdia ; Feixisme ; Guerra Civil Espanyola ; Teatre de varietats ; Teatre dins del teatre
Nombre de personatges: P2 H1 D1
Espai: Un espai: L' escenari d'un teatre.
Resum: L'acció transcorre el març de 1938 en un teatre de Belchite. Carmela i Paulino són una parella d'artistes ambulants de varietats que es veuen obligats a representar el seu espectacle improvisadament per celebrar, davant l'exèrcit victoriós, l'alliberament de la ciutat. Els conflictes que es plantegen són: haver de fer l'espectacle sense mitjans, adaptar els continguts del seu espectacle a la ideologia política dels feixistes i, el més important, ja que desencadena la tragèdia, haver d'actuar davant d'un grup de presoners milicians de les Brigades Internacionals que moriran afusellats el dia se ... Veure més.
Notes de l'obra: L'obra presenta un joc espacio-temporal entre el present de Paulino i el passat. També hi ha un contrast entre la vulgaritat aparent dels personatges i la progressiva sublimació de la situació en què es troben.
D'aquesta obra en va fer una adaptació cinematogràfica el director Carlos Saura amb Andrés Pajares i Carmen Maura en els papers protagonistes. També hi ha un disc amb la banda sonora de la pel·lícula que ha estat composta, arranjada i dirigida per Alejandro Massó.
L'obra és una elegia dividida en dos actes i un epíleg.
Num. homes actors: 1. Num. dones actrius: 1. Num. altres: 0.
Prologuista: Casas Fuster, Joan
Revista: ¡ Ay, Carmela !
Editorial: AADPC
Lloc: Barcelona
Data de publicació: 1989
Pàgina/es: 116
Col·lecció: Teatro / El Público; 1
Notes bibliogràfiques: Aquest volum es ven conjuntament amb el número 64 ( gener 89 ) de "El Público. Periódico mensual de teatro", editat pel Centro de Documentación Teatral del Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música del Ministerio de Cultura.
Editat també a Espasa, 2000, conjuntament amb "El lector por horas" i a l'editorial Cátedra (Col. Letras Hispánicas núm. 341), Madrid, 1995, publicada conjuntament amb "Ñaque o de piojos y actores", amb un estudi introductori i notes de Manuel Aznar Soler.
Enllaç al catàleg