Obres
URI permanent per a aquesta col·lecció
Examinar
Enviaments recents
Obra Dirrrty Boys(2022) Guix, GerardL’any 1993, a Liverpool, dos nens de deu anys van segrestar i assassinar brutalment un infant de dos. A través de múltiples escenes breus, organitzades en ordre cronològic invers, l’obra imagina les vides dels dos assassins, des del seu retorn a la societat amb identitats falses fins als dies previs al crim, prova d’entendre el context socioeconòmic en què es va produir l’assassinat i planteja si és possible la reinserció i el perdó en un cas de violència tan brutal com aquest.Obra Mary(2024) Díez Quintanilla, LaraLa Mary, mare de l’Ana i àvia de la Lara, l’artista, explica al públic la seva història i la de la seva família i reflexiona sobre la dona i mare com a eix central del nucli familiar. A través de la seva narració recorda la seva mare, la Rosario que havent perdut el marit a la guerra civil es va endur la cunyada i els dos fills petits a un poble aragonès on els ensenyar a créixer amb por cap a l’altre fins que el pare de les criatures va tornar, ja que havia estat ferit greument però no mort. Ens explica també el festeig i matrimoni amb el seu marit, pare de l’Ana, i com aquesta es va quedar embarassada de la Lara als divuit anys. En aquest moment la Mary es planteja com fer pública aquesta informació afecta la Lara, l’Ana i la relació entre les dues. Acceptant que li queda poc per morir-se decideix continuar repassant la seva biografia familiar i exposant la seva manera de veure i viure el món, passant per tot un seguit de temes com l’amor, les relacions socials, la religió, la llengua, política, el fet de fer-se gran, la seva pròpia mort el dia de Tots Sants, el seu enterrament i la vida de la seva família sense ella.Obra Vulcano(2024) Szpunberg Witt, VictoriaL’Adriana, periodista, i l’Eliseo, càmera i artista multidisciplinari, intenten fer un reportatge sobre l’incendi que va afectar un bloc de pisos, centrant-se en la família del Manuel i els seus fills, la Inés i en Manu. L’incendi va acabar amb la mort d’una veïna amb diversitat funcional, tot i que el Manuel assegura que va intentar salvar-la. A mesura que els reporters s’endinsen en la intimitat familiar —trencant sovint els límits de l’ètica periodística—, comencen a detectar contradiccions en el relat. La pressió va creixent fins que el Manuel i els seus fills, acorralats, decideixen retenir els periodistes i obligar-los a recrear els moments previs a l’incendi. Aquesta reconstrucció revelarà els secrets que la família ha intentat enterrar i posarà al descobert una veritat incòmoda: són alhora culpables i víctimes d’allò que va passar.Obra Autògraf(2010-01) Sirera Turó, RodolfDesprés d’una funció que no l’ha deixada gens satisfeta, l’actriu Empar Ribera es lamenta de l’estat del teatre a Barcelona. La seva assistent intenta convèncer-la que la funció ha anat bé, però la diva no està per orgues. Llavors, un jove d’uns setze anys, en Josep M., s’atansa al camerino per demanar-li un autògraf. Quan li explica que ha gaudit de l’obra, l’Empar li etziba que, quan sigui gran, segur que ell n’escriurà de millors.Obra Dibuix d’una guineu ferida(2025) Puig Grau, OriolEn Ferran, un mestre d’educació infantil, s’obsessiona amb l’autoretrat d’un jove artista, Daniel Mengual, mort recentment en un accident de trànsit. Decideix esbrinar tots els detalls possibles sobre la seva vida i la seva mort, comença a seguir a les xarxes socials el cercle proper de l’artista i acaba fabulant tot allò que no pot esbrinar. En Ferran manté relacions sexuals amb desconeguts a través d’una aplicació de cites i comença a demanar als seus companys sexuals que l’anomenin Daniel. Intenta mimetitzar-se físicament amb ell: compra roba com la que duia i es tenyeix els cabells. Quan tota la seva existència ja gira al voltant del jove artista, en Ferran descuida la feina fins que és acomiadat. Absolutament perdut en una espiral destructiva, només li queda imitar també l’accident que va posar fi a la vida d’en Daniel, i per això es llença contra un cotxe.Obra Forquilla Mitjó Arracada(2018) Riera, QueraltLa Quetsia se sent sola: el seu marit està poc present i els fills estudien fora. Quan les amigues, en comptes de les típiques arracades de Nadal, opten per un curs de kungfu vaginal, coneix la Joana, professora especialista en exercicis de tonificació del sol pèlvic.Quan la Joana descobreix que la seva parella l’enganya, ella i la Quetsia inicien una relació sentimental que, en un moment de tensió, sembla arribar a la fi quan la Quetsia, desbordada, li regala unes arracades com a comiat. Però poc després, les dues es retroben i decideixen apostar pel seu amor.Obra Aquí(2017) Riera, QueraltUna dona vestida de núvia amb una gran taca de sang al vestit monologa des de Grand Central Station a la ciutat de Nova York sobre l’assassinat del seu promès instant abans de casar-se i com aquest fet l’ha fet fugir fins a Nova York. Sense menjar, equipatge, diners ni lloc on anar ens guiarà per la seva història familiar i vital atrapada al millor lloc on passar desapercebuda. Un any després, convertida en una persona sense llar, i absolutament trencada per dins i per fora, encara vestida de núvia, la dona es planteja si posar fi a la seva vida.Obra Fake It (Fes-ho veure fins que et surti)(2024) Coya, Pau; Aran, MartaLa Carla és una adolescent amb molt de talent per la dansa urbana i està a punt d’aconseguir una esponsorització d’una marca internacional important. Per a assegurar que la Carla és la imatge que busquen, estan monitorant cada moviment que la jove i la seva família fa a les xarxes. Els pares de la Carla, en Jaume i la Júlia s’han separat, però ho volen amagar fins que no es resolgui el concurs i signin el contracte. El Jaume és el community manager de la Carla i la pressiona per fer més intervencions supervisades a les xarxes per guanyar punts. La noia s’adona que prefereix viure la seva adolescència sense tanta pressió. La mare intenta publicitar-se com a advocada a través de les xarxes també, però s’hi sent incòmoda. La situació familiar es tensa a mesura que sorgeixen més desavinences sobre la criança de la Carla quan la marca els anuncia que un representant els visitarà a casa i el pare està disposat a invertir tots els estalvis a fer una gran actuació que acabi de convèncer la marca, cosa que provoca que els pares discuteixin contínuament. Reben un correu dient que la decisió està presa perquè la família del nen suís ha renunciat. La Carla accepta ser la imatge de la marca i la mare anuncia que marxa de casa.Obra La cabana(2024) Sala i Vila, CarlesUna nit d’intenses pluges, la Laura arriba arrossegant un noi mig inconscient, en Roger, a la cabana del vell, "el Sibarita de la pluja". Ella ha recollit el jove enmig del bosc veient que estava sota els efectes de la droga. El vell els acull, ja que és impossible sortir del bosc amb el temporal, però l'endemà el riu ha crescut tant que els serà impossible marxar de la cabana. Durant els dies que comparteixen fins que el riu torni al seu cabal els tres personatges compartiran espai i experiències i els secrets de la Laura i el Roger sortiran a la llum. La Laura fuig de la vida a la ciutat i d’un matrimoni insatisfactori i el Roger és un noi adinerat acostumat a la vida fàcil que va fer caure una noia en bici a la carretera i no recorda si la va auxiliar. La Laura i el Roger reconnectaran amb el que és natural gràcies al vell i les seves vides canviaran arran de la trobada.Obra Cervantescas cervantinas(2024) Barbany, DamiàEl mateix Miguel de Cervantes, acompanyat dels personatges del Gestor i l’Explicador, revisita la seva vida i obra en una proposta a mig camí entre l’entrevista i la representació teatral. Al llarg de la peça, es mostren fragments d’algunes de les seves obres cabdals i, mitjançant la conversa, es busca apropar la figura de l’autor al públic contemporani, contextualitzar-la i reflexionar sobre el seu llegat, especialment a l’ombra del seu personatge més emblemàtic: el Quixot. Entre els tres personatges sorgeixen algunes tensions, tant pel contingut de la conversa com pel format escènic o el mateix fet teatral. Aquestes discrepàncies obren un diàleg viu entre èpoques i perspectives, en un intent de trobar punts en comú i arribar a una certa entesa per afavorir la representació.Obra Una butaca al Pol Nord(2023) Sarrias Fornés, MercèL’Anna, psicòloga, fa una sessió de supervisió a la seva amiga Eva, també psicòloga, que acompanya dones maltractades. L’Eva està emocionalment saturada per la seva feina, i l’Anna intenta ajudar-la a expressar les seves preocupacions sobre els casos que duu. Durant la conversa, l’Eva planteja què passaria si decidís atropellar el marit maltractador d’una de les seves pacients, que incompleix reiteradament l’ordre d’allunyament. Les dues amigues mantenen una conversa hipotètica sobre les conseqüències legals, morals i professionals d’aquesta acció, i fins i tot fabulen sobre com es podria dur a terme. L’Eva pregunta a l’Anna si l’ajudaria a amagar el cadàver al maleter del cotxe. L’Anna s’hi nega, però per un instant dubta si l’Eva parla seriosament. Uns dies després, l’Anna rep un missatge on l’Eva li explica que aquell home ha assassinat la seva parella i que a ella l’han acomiadat. Un temps després, les dues dones es retroben en un bosc i reflexionen sobre la seva amistat. L’Anna li diu que, si mai torna a tenir un pensament com aquell, pot comptar amb ella. Tot seguit, recullen dues pales amagades i marxen juntes.Obra El Gripau i la Llum del matí(2023) Riera, QueraltEl Gripau inicia un viatge per trobar la Llum del matí, de qui s’ha enamorat. Durant aquest viatge, el Gripau descobrirà diversos indrets del territori català, veurà com ciutats, muntanyes i platges han canviat i com ho viuen els animals que habiten els diferents indrets. Al mateix temps, amb cada encontre, aprendrà tot de paraules noves que decidirà compartir en la seva nova vida en comú amb la Llum del matí.Obra Poliedre(2021) Riera, QueraltL’obra es compon de disset fragments textuals, cadascun introduït per un títol, però sense indicacions d’espai, temps ni personatges. A partir d’aquests fragments, l’autora construeix un poliedre escènic on cada escena és una cara, i el públic és convidat a intuir les potencials arestes o vèrtexs que connecten les diferents cares.Obra Pluja(2001-09) Sirera Turó, RodolfUn home explica la culpabilitat que sent i la incapacitat de superar la mort d’una dona en un accident a la carretera. L’home i la dona estaven a punt d’abandonar les seves respectives famílies per fugir junts, però en el darrer instant ell es va fer enrere, no va pujar al cotxe i ella va acabar tenint un accident.Obra Holocaust(2022) Riera, QueraltL’acció se situa en un futur distòpic després de la legalització de les armes a escala mundial. Una parella, Lina i Eliseu s’han quedat tancats dins una casa després de la seva primera cita. Es veuen obligats a quedar-s’hi i no sortir-ne davant l’amenaça violenta que hi ha als carrers on han vist gent morir pels atacs continus. Mentre comparteixen temps i espai valoren les coses que troben a faltar i reflexionen com ningú esperava aquesta situació d’aïllament extrem i, per tant, no hi va haver reacció possible i esperen la salvació o l’extinció definitiva. Incapaç de suportar més la situació l’Eliseu acabarà saltant per la finestra i mentre la Lina el plora arriben notícies que els carrers tornen a ser espais segurs.Obra Nosaltres(2017) Riera, QueraltLa Martina i l’Albert, germana i cosí del Charlie respectivament, reben unes cartes signades per ell poc després de la seva mort. Es reuneixen amb la Sara i el Quico (una parella), la Valentina i el Martí (una altra parella) i l’Elsa (germana de la Sara), que també han rebut cartes. Durant la trobada surten a la llum secrets que sacsegen les relacions dins del grup mentre intenten retre homenatge al Charlie. La Martina sospita que ell s’ha reencarnat en un peix que el Martí ha dut a la festa. Finalment, la Martina confessa que ella va escriure les cartes, va organitzar la reunió i anuncia que l’any vinent ja no hi serà. Un any després, el grup es retroba, ara sense la Martina i amb dos peixos.Obra Jo porn, tu porno(2024) Riera, QueraltA través de múltiples escenes breus, una parella formada per dues dones —una de les quals ha acabat esdevenint actriu en pel·lícules pornogràfiques— ens guia per la seva relació, a la recerca de la felicitat i d’un espai per a la tendresa. Amb la seva història les dues dones ens apropen al món de la pornografia, analitzant a qui va destinat i la violència inherent en aquest àmbit profundament masclista. L’obra ens ofereix dos finals. En el primer, l’actriu pornogràfica esdevé artista visual quan rosteix amb una planxa de cabells els testicles del seu company d’escena que l'ha violat. En el segon, després de la violació durant el rodatge de l’escena, l’actriu queda incapacitada, catatònica, física i psicològicament.Obra Clandestins (una història de desamor)(2023-05) Sirera Turó, RodolfRio de Janeiro, juny de 1968. La Gabriela Duarte és l’esposa d’en Rodrigo, un activista revolucionari que la policia del règim està convençuda que ha tornat al país per dirigir activitats subversives. La Gabriela treballa com a professora en un col·legi religiós, protegida per la superiora de l’orde, sor Camila, amb qui manté una relació sexoafectiva i que, en realitat, treballa com a agent per al règim. La Gabriela intenta aconseguir el passaport per poder fugir del país, al·legant que la seva mare està malalta, però els militars la detenen i la sotmeten a una estreta vigilància. Quan en Rodrigo apareix al país i la parella es retroba, la Gabriela descobreix que, en realitat, només és una peça en el joc polític d’en Rodrigo: un joc on cap peça és imprescindible, on l’amor no hi té cabuda i on tots els personatges amaguen qui són.Obra El Salvador Dalí em fa cosa(2021) Riera, QueraltAquesta és una obra de caràcter documental i poètic formada per tres actes i trenta-quatre escenes on es fan paleses situacions d’assetjament, abús sexual a infants en l’àmbit familiar.Obra Calor(2016) Riera, QueraltLa Mia és dins d’una sauna on fa molta calor, en un hotel de Hèlsinki. Es pregunta si hauria de quedar-s’hi i morir de calor, quan entra una dona amb una copa de cava, la Lídia, i comença a parlar. Les dues dones enceten una conversa i descobreixen que són a Hèlsinki com a convidades a la mateixa boda, i que, a més, comparteixen amant i marit, motiu pel qual ell ha decidit no assistir al casament. La Mia confessa a la Lídia que li han trobat un bony al pit i que l’hi han d’extreure, cosa que li provoca molta por. Les dues comparteixen un moment d’intimitat i, quan la Mia es disposa a sortir de la sauna, la Lídia esclata a plorar. Finalment, les dues dones es queden abraçades.