Obres

URI permanent per a aquesta col·lecció

Examinar

Enviaments recents

Mostrant1 - 20 de 2438
  • Obra
    Restes
    (2021) Riera, Pere
    Un jove explica a la seva mare que ha decidit allistar-se a l’exèrcit, i ella li diu que és valent com el seu pare. El jove s’allista a l’exèrcit on accepta que complirà ordres sense qüestionar-se res. El jove i l’enemic es troben cara a cara enmig de la batalla. La mare rep les pertinences del jove que ha mort en combat. El veïnat de la mare comenta la notícia de la mort del jove.
  • Obra
    Oscuridad
    (2019) Vilanova Claudín, Jan
    A un periodista se li para el cotxe enmig de la carretera mentre es dirigeix a cobrir la notícia del moment: segons una profecia, aquell serà el dia de la fi del món, i només se’n salvarà la gent d’un poble concret. Arriba al que sembla l’ajuntament del poble en qüestió, on es troba amb un funcionari displicent però críptic. Quan intenta marxar, descobreix que la porta s’ha tancat. Llavors apareix un segon funcionari, idèntic a l’anterior, que es presenta com el seu germà bessó. A través d’un diàleg absurd amb els dos germans, el periodista queda atrapat en un malson kafkià del qual no podrà escapar, mentre la suposada fi del món s’apropa.
  • Obra
    Así bailan las putas
    (2019-07) Vilanova Claudín, Jan
    La Júlia i la seva professora de ball, l’Anna (Anchi) ofereixen als espectadors una classe pràctica de twerk, explicant-ne des dels orígens fins a la deformació del significat que s’ha produït en la societat contemporània i a través de la classe i de les seves vivències personals ens parlen d’estereotips de gènere, de cures, de la hipersexualització de la feminitat i del cos femení, de la por de les dones, de l’amor romàntic i de com estimen en el s.XXI.
  • Obra
    Galilea Glam
    (2021) Navarro, Sílvia
    La Margalida torna a contracor a Galilea, el poble on va créixer, per cuidar la seva mare malalta. Hi arriba amb la seva filla Laia, de nou anys, convençuda que només s’hi estarà un temps. La rutina del poble i els records d’una infantesa amarga li fan sentir que no hi pertany. Un dia, mentre la Laia juga sola a la plaça, respon el telèfon de la cabina pública, a punt de ser desmantellada. Quan penja, assegura que era Déu, i que tornarà a trucar en una setmana. La notícia sacseja la Margalida i tot el poble, que s’omple de fe, por i curiosos a la recerca d’un miracle. Però el dia assenyalat, el telèfon no sona i la cabina s’ensorra de vella. La Margalida ha perdut la mare, però ha trobat una reconciliació amb el passat i amb la terra que volia oblidar.
  • Obra
    Tenir un fill_ plantar un arbre
    (2021) Navarro, Sílvia
    La vida tranquil·la d’una família de classe treballadora d’un poble de costa, massificat durant l’estiu i buit durant la resta de l’any, es trenca per sempre, quan una nit en la que es produeixen manifestacions a favor dels drets dels immigrants, el fill gran cala foc, amb un grup d’amics, a l’antic supermercat familiar, ara regentat per una família marroquina. Davant d’aquests fets, els pares es plantegen com han educat els seus tres fills, per què tots tres són tan diferents, si són a temps de salvar la unitat familiar i si han de denunciar el fill gran pel delicte comès.
  • Obra
    Beuarra: (Un tropari)
    (2022) Balasch, Albert
    Tres dones s’embriaguen d’alcohol i paraules al voltant de la taula mig desparada d’un convit que encara dura, mentre no arriba l’albada ni tampoc s’acaba de fondre la nit. Tenen la vida per davant, tot i que fa anys que han perdut la insolència de la joventut. Se senten desplaçades d’un centre que no han ocupat mai, alhora que són ben conscients que les idees, els ideals, exerceixen sovint una perversa violència sobre la crua realitat. Però no es refugien en la beguda ni en la xerrameca per fugir de la vida, sinó per gaudir d’aquest moment de misèries compartides: per gaudir del plaer de pensar-se i repensar-se, senzillament, sense pretendre convertir aquesta embriaguesa en res profitós ni aprofitable més enllà de la fugacitat del dolorós plaer que les manté despertes.
  • Obra
    Massa brillant
    (2023) Puig Grau, Oriol
    És el primer cop que en Guillem assisteix a un Sarao Drag. Acompanya l’Albert, el seu xicot, i dos amics més, en Víctor i en Gorka. L’àvia d’en Gorka li ha fet un vestit platejat espectacular per participar en el premi del públic i els altres tres amics han de dur uns mocadors a conjunt per al moment de la votació. Això incomoda en Guillem, que no sap si vol ser part activa de la festa. A mesura que la nit avança, la incomoditat del Guillem, que és part del col·lectiu, però alhora se’n vol apartar, es va fent palesa amb el grup fins al punt que acaba patint una reacció al·lèrgica al·lucinatòria. Quan la nit arriba a la seva fi, tornant a casa amb taxi, el Guillem decideix demanar a en Gorka per la seva àvia, apropant-se a ell d’una forma més humana, allunyada dels estereotips que fins llavors l’havien guiat.
  • Obra
    Tutorial d'ukelele
    (2023) Sarrias Fornés, Mercè
    La Darling comença a treballar com a cuidadora de la Roser, una dona de vuitanta anys que havia estat periodista de viatges i corresponsal de guerra, inquieta i aventurera, però ara postrada a casa. Per omplir el buit de les hores, la Darling aprèn a tocar l’ukelele, mentre entre totes dues es va teixint un vincle inesperat. A través dels missatges de la filla de la Roser, gairebé absent, i de la mare de la Darling, es fan evidents les tensions entre la vida personal i laboral, i la dificultat de tenir cura de la gent gran dins el nucli familiar. La música acabarà unint la Roser i la Darling, i obrirà la porta a un reencontre entre la Roser i la seva filla.
  • Obra
    Mary
    Díez Quintanilla, Lara
    L’autora, interessada a escriure una peça teatral experimental i decidida a parlar d’ella mateixa, es personifica en la seva àvia Mary per parlar dels vincles familiars, la vellesa, la mort i la identitat.
  • Obra
    Una veu
    (2022) Prat i Coll, Jordi
    A través de la mirada d’una dona atrapada en un espai escènic envoltat de miralls —una encarnació poètica de Frida Kahlo— ens endinsem en la vida i obra de la pintora mexicana. El recorregut escènic revela episodis de la seva infantesa, la malaltia, la pintura, les relacions amoroses i la ferida profunda de la impossibilitat de ser mare.
  • Obra
    Pena
    (2023) Manzanares, Eu
    El Joe i la Lucy preparen la festa d’aniversari de la seva filla gran que fa catorze anys. El Joe està distret i la Lucy tot i que li ho retreu ho atribueix a la nova feina, que el duu a viatjar lluny de casa. Hores abans, el Harry, funcionari de presons, ajuda a en Joe a la seva nova feina i li diu que ja s’hi acostumarà i que per dur que pugui semblar, està fent el que toca, de part de la justícia. Descobrim que en Joe ha de ser el botxí dels presos condemnats a pena de mort. Avui, abans de la festa de la seva filla, ha de donar mort a un jove de catorze anys, negre, condemnat per haver mort dues nenes. El Joe té un atac d’ansietat mentre que en Harry defensa la maldat del condemnat. Un cop a casa, de nou als preparatius de la festa la Lucy vol animar al Joe dient que han de gaudir de les seves filles mentre encara siguin nenes.
  • Obra
    La caritat
    (2023) Galceran Ferrer, Jordi
    En Joan declara com a acusat per l’assassinat de diversos avis a la residència on treballava. Defensa que només volia ajudar a morir aquells que ja no es podien valer per ells mateixos. L’escena retrocedeix en el temps: el Joan, encara com a cuidador, explica les tasques a una nova companya. Detalla amb entusiasme el procés de tanatoestètica que es fa als difunts i confessa que li agradaria formar-se i especialitzar-se en aquesta pràctica. La realitat es desplaça novament: en Joan parla amb el seu psiquiatre, que li pregunta si es troba millor i si pren tota la medicació. En Joan recita totes les medicines, n’és un expert.
  • Obra
    Poliedre redux
    (2024) Riera, Queralt
    L’obra es construeix a partir d’un seguit de textos encapçalats per un títol, però desproveïts d’espai, temps, personatges, tema, argument o acció. El conjunt forma un poliedre escènic inspirat en una conversa entre Samuel Beckett i Mark Rothko, en què tots dos justificaven l’absència d’aquests elements en les seves respectives creacions teatrals i pictòriques.
  • Obra
    Els miserables
    (2024) Mas Fiol, Miquel
    Dos actors es manifesten a la porta d’un teatre intentant evitar l’inici de la funció. Dins del teatre comença la versió per a un sol actor del musical 'Els Miserables'. La funció es veu interrompuda per la Mel i el Lluís, els dos actors que es manifestaven fora. Intenten convèncer el Gerard (l’altre actor) per rebel·lar-se contra la tirania i precarietat del sistema teatral català. Tots tres constituiran una assemblea i comencen a llistar les injustícies del panorama teatral. Decideixen manifestar-se, però no saben com organitzar legalment una protesta i mentre intenten esbrinar-ho, s'adonen que s’estan centrant massa en el món teatral quan hi ha molts motius per a manifestar-se com a societat. Decideixen protestar contra el sistema i munten una barricada al teatre. Finalment, la Mel i el Lluís acaben reconeixent que tot ha estat un engany per fer una obra revolucionària i vendre moltes entrades i en Gerard està decebut perquè pensava que realment canviarien el món.
  • Obra
    El professor
    (2024) Buchaca, Marta
    Mentre corregeix exàmens, el professor espera la mare de la Carla, una alumna que acaba de perdre el pare. Però qui apareix és el pare del Jan, un altre alumne, que li demana cinc minuts abans de marxar a una reunió de feina. Li explica que el Jan li ha dit que el professor l’ha fet fora de classe i l’ha agredit. Assegura que s’esforça a ser un pare present —el seu, diu, no ho va ser mai— i que, tot i haver de marcar límits, manté una relació de confiança amb el seu fill. El professor nega haver-lo agredit, però admet que el va fer fora per haver-lo insultat després de rebre una mala nota. El pare no reconeix aquest comportament en el seu fill. Llavors, el professor li mostra la redacció del Jan, on aquest diu que tant de bo s’hagués mort el seu pare, perquè és un home normal i pesat. En silenci, el pare s’excusa: diu que fa tard a una reunió amb el seu pare —i que aquest no suporta que arribi tard.
  • Obra
    Perduts
    (2024) Plana Rusiñol, David
    El Gerard i l’Alba descansen a l’habitació de l’hotel abans d’anar a sopar. L’Alba ha planificat tot el que faran amb una guia i s’ha dedicat a penjar fotos a les xarxes socials de tot el viatge. Això ha fet sentir incòmode al Gerard que decideix explicar-li a l’Alba que li agradaven més els viatges quan hi havia espai per a l’espontaneïtat. L’Alba li retreu que va ser ell qui li va regalar la guia per ajudar-la a tirar endavant. Fa sis mesos que la parella va perdre el fill que esperaven i, de cop, posant paraules per primera vegada a aquest fet, descobreixen que potser encara és possible trobar-se, parlar i reconstruir-se com a parella. Decideixen que sortiran a sopar i triaran on fer-ho sense l'ajut de la guia.
  • Obra
    Burpees
    (2024) Mas Fiol, Miquel
    En Nold, un guia motivacional amb una comunitat digital de més de 18.000 seguidors, desapareix sense deixar rastre. En David, un dels membres més entregats de la seva secta digital, i la Sofia, la germana d’en Nold amb qui fa temps que no es parla, s’embarquen en la seva recerca. Per a la Sofia, el viatge és també una confrontació amb el passat: torna al poble natal, es retroba amb un pare distant i reviu els moments que van fracturar la seva relació amb el germà. En paral·lel, en David comença a qüestionar si el futur d’èxit fàcil que en Nold li havia promès és real, o si, en canvi, ha quedat atrapat en una espiral de mediocritat que l’ha portat fins i tot a estar disposat a robar als seus pares.. Quan finalment arriben a Andorra, descobreixen que en Nold no és cap guia il·luminat, sinó una peça més d’una estafa piramidal internacional.
  • Obra
    Vosaltres, les bruixes
    (2024-05) Vilanova Claudín, Jan
    En aquesta obra de teatre documental, sis dones investiguen documents històrics i judicials reals entorn de diversos processos contra bruixes que van tenir lloc al llarg dels segles XV i XVI a Catalunya així com les tortures a les quals van ser sotmeses en molts casos. Les sis dones recrearan algunes escenes interpretant els personatges que apareixen als documents.
  • Obra
    Bruno & Jan (& Álbert)
    (2015-05) Vilanova Claudín, Jan
    En Jan ha escrit un monòleg i demana ajuda a en Bruno per portar-lo a escena, aprofitant la seva experiència com a actor. Els acompanya l’Álbert, que interpreta cançons amb la guitarra. Junts, autor i intèrpret, hauran de decidir què val la pena conservar del monòleg mentre mantenen un diàleg íntim, en el qual reflexionen sobre l’optimisme, el pessimisme i la manera com afrontem la vida.
  • Obra
    El més bonic que podem fer
    (2023-10) Vilanova Claudín, Jan
    En aquest monòleg d’autoficció, l’autor explora la relació amb la seva àvia, la bàbuixka: una dona marcada pels abusos del seu pare i per l’exili a la Unió Soviètica, però que es desvivia pels seus nets. Amb l’objectiu d’escriure sobre ella, l’autor participa en un taller de constel·lacions familiars, esperant que l’experiència l’ajudi en l'escriptura. El relat recorre els últims dies de la bàbuixka, des del moment en què una caiguda precipita el seu deteriorament mental fins a la seva mort, i culmina amb el comiat que l’autor hauria volgut poder-li fer.