Obres

URI permanent per a aquesta col·lecció

Examinar

Enviaments recents

Mostrant1 - 20 de 2516
  • Obra
    Cuatro días, cuatro noches (Valparaíso)
    (2025) Sánchez Rodríguez, Víctor
    El pare de tres germans desitjava que els seus fills visitessin Valparaíso, a Xile, una ciutat que havia conegut durant un viatge de feina. Cinc anys després de la seva mort, la Glòria —que ha superat un càncer de pit—, en Toni i la Lara passen quatre dies a l’Hotel Valparaíso d’Almeria per retre-li homenatge. El primer dia, mentre són a la piscina, la Glòria proposa una idea per a l’homenatge, però la Lara i en Toni la consideren absurda i la menystenen, fet que provoca que la Glòria, molesta, se’n vagi a l’habitació. La Lara i en Toni acaben rivalitzant per veure qui dels dos aconsegueix seduir abans el cambrer de l’hotel. El segon dia, en Toni juga al solitari i confessa a la seva germana que s’ha promès que, si aconsegueix completar-lo, anirà al veritable Valparaíso. Quan arriba la Glòria i saluda el cambrer, la Lara marxa i en Toni intenta esbrinar si la seva germana hi ha tingut alguna relació. El tercer dia, en Toni confessa a la Glòria que s'ha separat del seu xicot. La Glòria li explica que el cambrer li ha cobrat per mantenir-hi relacions; era la seva primera experiència des de l’extirpació del pit i se sent decebuda. Poc després arriba la Lara, que explica la nit que ha passat amb ell, i la Glòria li retreu que sempre ha competit amb ella per tot. El quart dia, la Glòria i la Lara es plantegen si han de fer l'homenatge al pare. Quan arriba en Toni i els explica la seva nit amb el cambrer, els tres decideixen dur-lo a terme. La Glòria completa el solitari i els tres germans es pregunten si, finalment, no haurien d’emprendre el viatge al veritable Valparaíso, a Xile.
  • Obra
    Plom! La vertadera història del soldadet de plom.
    (2024) Sánchez Pacheco, David
    En Plom, un soldadet de plom a qui li falta una cama, es desperta dins d’una caixa sense recordar res. El doctor li explica que és la caixa on van a parar les joguines oblidades i que ell, en Plom, està destinat a salvar-les. A continuació, en Plom es troba amb un soldat que surt d’un quadre i li diu que no confiï en el doctor perquè, en realitat, no vol que les joguines surtin, i que no creu que en Plom sigui capaç de salvar ningú, perquè li falta una cama. Quan el soldat marxa, torna el doctor, que confessa que no han jugat mai amb ell i que sap que a fora hi ha algú que custodia la caixa. A canvi de recuperar els seus records, en Plom ofereix al doctor ajudar-lo a sortir de la caixa. D’aquesta manera, recorda que estima una ballarina, que un follet el va tancar a la caixa i repassa tots els esdeveniments que l’han dut fins allà. Quan en Plom creu tenir la solució per sortir de la caixa, el soldat li torna a dir que no se’n sortirà i que la ballarina mai l’estimarà. En Plom, trist, vaga per la caixa fins que troba lligada la joguina anomenada Rialleta Gratapanxa, que li diu que està segrestada pel soldat fanfarró. En Plom s’adona que el soldat l’ha estat enganyant perquè no volia que sortís de la caixa i el confronta, aconseguint tancar-lo dins el quadre. En Plom obre la porta de la caixa i surten. En Plom descobreix que, en realitat, el doctor és el follet i la resta de personatges de la història, i que tot ho ha fet per allunyar en Plom de la ballarina i evitar que la rescatés. De sobte, apareix la ballarina i salva en Plom. Ella li diu que no necessitava ser rescatada, i finalment balla amb ell.
  • Obra
    (in)Útil
    (2024) Casado i Olivas, Jordi
    L’Amèlia arriba al seu traster amb la idea de trobar una joguina que conserva des de petita, però s’adona que se sent igual d’inútil que els trastos que guarda. De sobte, apareix una noia amagada dins d’una caixa del traster. La noia descobreix que l’Amèlia està a l’atur, no té diners i se sent molt perduda en la seva vida. L’Amèlia confronta la noia desconeguda, que li confessa que és una creadora de mites, que apareix quan et sents més perdut i et permet escollir entre el fred i la vida. L’Amèlia li diu a la creadora de mites que en el món actual no es tracta només de qui ets o com ets, sinó de com ets d’útil per a la societat. La creadora li diu que sembla que ha triat el camí del fred, però l’Amèlia acaba escollint el de la vida. De sobte, l’Amèlia està a punt d’entrar en un talent show per presentar una cançó que ha escrit. Després, l’Amèlia és en un plató d’un late night i és una estrella musical mundial. De cop, l’Amèlia fa un discurs d’estil orientador i motivacional, dient que deixar el camí del fred depèn d’un mateix. Finalment, l’Amèlia torna al traster, vol vendre’l i desfer-se de les coses que hi guarda.
  • Obra
    Ovelles
    (2018) Alonso, Yago; Marfà Vives, Carmen
    Tres germans, el Víctor, l'Alba i l'Arnau, han rebut 512 ovelles com a herència d’un tiet llunyà. Després d'anar al poble i descobrir que les ovelles necessiten un pastor que les cuidi, el Víctor reuneix els seus germans per explicar-los la situació. L’Alba i l’Arnau no volen pagar un pastor i plantegen vendre les ovelles, però el Víctor diu que ja ha preguntat i que ningú les vol. Com a solució temporal fins que les puguin vendre, planteja que un dels tres es traslladi al poble a cuidar-les. La proposta farà que els tres germans discuteixin per veure quin és el més adient per a la tasca, que apareguin retrets entre ells i que tots acabin descobrint que els altres dos són infeliços amb la vida que duen. Davant la impossibilitat de trobar una solució satisfactòria, decideixen sacrificar les ovelles.
  • Obra
    Una festa a Roma
    (2025) Artigau Queralt, Marc
    A la Romina, taxista jubilada, li acaben de diagnosticar Alzheimer. El seu fill, en Guillem, grava vídeos per ajudar-la a mantenir la memòria. El dia que la seva mare es perd, en Guillem decideix ingressar-la en una residència especialitzada en Alzheimer. Un cop allà, coneix el Juli a les classes de memòria i comencen una relació amorosa, fet que d’entrada alarma en Guillem. La filla del Juli, la Lara, li diu, però, que és bonic que es facin companyia. Quan la parella anuncia que es vol casar, en Guillem esclata: no creu que la seva mare estigui en condicions de decidir res. En Guillem i la Lara acorden organitzar-los un casament fals amb una gran festa. Després del fals casament, la malaltia de la Romina empitjora i el Juli mor.
  • Obra
    Glory Hole
    (2025) Sánchez Pacheco, David
    Arran d'una notícia sobre l’edat a què els joves comencen a mirar pornografia, la Virgínia i l’Àngel, una parella en crisi que gairebé no es parlen, es plantegen si el seu fill Pau, d’onze anys, ja en consumeix. L’endemà, discuteixen perquè l’Àngel s’ha oblidat que tenien una reunió amb la tutora del Pau i la Virgínia hi ha assistit sola. Li han comunicat que en Pau ha estat expulsat per un comentari que havia fet a una companya. Els pares reflexionen sobre si realment coneixen el seu fill i decideixen fer front comú pel seu bé. La Virgínia mira l’historial del seu fill a internet i descobreix que el Pau sap què fan els seus pares en la intimitat. Els ha sentit fer pràctiques sadomasoquistes. A la Virgínia li fa por que el seu fill confongui aquestes pràctiques consentides amb el fet de maltractar les dones i la parella es pregunta què passaria si el que ells fan a la intimitat es fes públic a les xarxes. Es plantegen fins a quin punt allò que faci el Pau serà fruit de l’educació que rep a casa o dels constructes socials. Decideixen parlar-ne amb ell, sincerar-se sobre les seves preferències i intentar apropar-se més al seu fill, tot sabent que és impossible que controlin completament el que ell faci o decideixi en un futur.
  • Obra
    Isekai (història d’un segrest)
    (2023) Volpe, Loredana
    Després de quinze anys lluny de Caracas, d’on va fugir arran d’un intent de segrest, l’Olívia hi torna per assistir al casament d'uns amics. Els seus amics, Marc i Jung, l’esperen a l’aeroport, i quan agafen un taxi tornen a ser víctimes d’un segrest. Quan un dels segrestadors li dispara al cap, l’Olívia entra en un món virtual on es transforma en l’Emperadriu i té l’oportunitat d’anar passant pantalles i vencent enemics per tal de recuperar l’amulet del temps, que li permetria tornar al moment just abans del segrest i canviar el seu destí. Mentre l’Olívia avança com a Emperadriu pel videojoc, el Marc i el Jung troben el mateix videojoc a l’habitació de l’Olívia i hi juguen mentre intenten superar la mort de la seva amiga. Quan finalment obté l’amulet, l’Olívia es desperta amb unes ulleres de realitat virtual posades. Aleshores comprèn que tot el joc ha estat un viatge interior que l’ha obligada a enfrontar-se a les seves pors. Fa la maleta i truca a en Jung per dir-li que està preparada per al viatge. Davant la porta, torna a sentir por, però aquesta vegada troba el coratge per obrir-la i sortir.
  • Obra
    La pena capital
    (2025) Guardans, Jordi
    El flequer, el soldat i la padrina monologuen sobre l’amor i les nefastes conseqüències que té entre els dos homes, quan el flequer, que manté una relació homosexual amb el soldat, és atacat i marcat amb una navalla a la cara. En aquest context hostil i violent, la padrina intenta fer d’escut dels dos amants per protegir-los de l’hostilitat del seu entorn.
  • Obra
    Malamort
    (2024) Feixas, Daniela
    El Ton i els seus dos fills, l'Àlex i la Laura, viuen en una casa a la muntanya. El Ton controla que la Laura no faci gaire vida al poble per por que marxi, però ella desitja viure més experiències lluny del control del pare. L’Àlex regala un gat a la seva germanastra, Laura, pel seu setzè aniversari. Una nit, el Ton truca a la Judit, la nova policia forestal del poble, per demanar-li que estigui atenta durant la ronda per si veu el gat de la seva filla, que s’ha perdut. La Judit es presenta a casa del Ton per esbrinar més detalls de la desaparició. El Ton li explica que, a més del gat, la Laura també ha desaparegut. L’endemà, la Judit truca al Ton per dir-li que ha trobat un gat mort al camí i, parlant amb ell, descobreix que el Ton no sap quant de temps fa que la Laura ha desaparegut i comença a sospitar que ell pot tenir-hi alguna cosa a veure. Quan la Judit torna a la casa, es troba amb l’Àlex, que li demana que deixi d’investigar: assegura que la Laura va marxar de casa fa un any. La Judit continua investigant i troba el Ton preparant una festa per al dissetè aniversari de la Laura, sense adonar-se que fa un any que va desaparèixer. Quan la Judit el confronta, el Ton li diu que la Laura és al bosc, que segurament ha sortit a buscar el gat i que l’Àlex li ha anat al darrere. La Judit troba l'Àlex al bosc amb una escopeta: havia disparat a la Laura fa un any, el dia del seu setzè aniversari, per evitar que marxés. L’Àlex es suïcida i la Judit torna a la casa a explicar-ho al Ton.
  • Obra
    Dones que parlen
    (2021) Joanmiquel, Ferran
    El 1941, Frederica Montseny, política anarquista i ministra durant la Segona República Espanyola, està embarassada de cinc mesos i empresonada a Limoges mentre espera judici. Allà, manté converses imaginàries amb figures, reals o imaginàries, aliades i adversàries, a través de les quals reflexiona sobre la seva pròxima maternitat, les seves conviccions polítiques, les seves pors, l’imminent Segona Guerra Mundial i la qüestió del gènere. Dues veus radiofòniques aporten el context històric de la Guerra Civil i la caiguda de la Segona República, situant les vivències de Montseny en el seu temps.
  • Obra
    Em dic Josep
    (2024) de la Varga, Marc
    En Marc de la Varga, l’autor, s’assabenta de l’existència d’en Camil Clot, un músic important de l’escena musical independent barcelonina dels 90 que va desaparèixer sobtadament. Intrigat per la seva història, en Marc decideix escriure’n una obra de teatre. Investigant sobre el Camil, coneix la seva mare i el seu germà Josep. A través de les entrevistes que els fa, l'autor esbrina que el Josep, en realitat, és el Camil, que va decidir desaparèixer de la vida pública després d'un intent fallit de suïcidi en acabar un concert. En Josep té esquizofrènia i va deixar la música el 2004. En Josep i en Marc inicien una amistat en què comparteixen dubtes i pors. En Josep entra en la fase eufòrica de la malaltia i torna a fer música. La seva mare es preocupa per ell i adverteix en Marc que després de la pujada ve la caiguda. Una nit, tornant de festa, en Marc rep un missatge: la mare d’en Josep ha mort. En Josep demana ingressar en un centre i aconsegueix estabilitzar la malaltia i començar a fer classes de guitarra. En Marc aconsegueix acabar i estrenar l’obra sobre un personatge que revel·la que és fictici.
  • Obra
    La pedregada
    (2021) Sánchez Pacheco, David
    Una nit xafogosa en què s’espera una forta pedregada, l’Ona i el Manel es preparen per sopar amb el seu fill, l’Oriol, i un amic d’aquest. Pare i fill parlen del fet que l’Oriol necessita un ordinador propi, i el pare li demana si fa servir el seu per mirar pornografia, cosa que el fill nega. Mentre l’Oriol va a buscar el seu amic, l’Ona i el Manel es pregunten si el seu fill podria ser homosexual i com ho afrontarien si fos així. El pare mostra a la mare les cerques de l’Oriol a internet: ha descobert recentment que el seu fill es masturba veient vídeos de violacions de dones. Abans de trucar a la porta, els dos joves es besen. Un cop dins, la calor es torna insuportable i les confidències entre els quatre personatges esclaten en un ambient cada cop més incòmode. Finalment, l’Oriol confessa la seva veritable identitat: és una noia trans.
  • Obra
    Expulsió
    (2025) Miró, Pau
    Després de la mort de la mare i el suïcidi del pare, tres germans es reuneixen per primer cop a la vella casa d’estiueig familiar, plena d’esquerdes. Els pares l’havien construït després de trobar una merla ferida a prop i decidir cuidar-la. El germà hi arriba amb la seva filla, a qui han expulsat d’un partit de futbol per una falta violenta. La germana gran, que és adoptada, viu a la casa des que va perdre la feina a Barcelona fa sis mesos. Mentre observen una pluja d’estels al jardí, els tres germans comparteixen records d’infantesa i dels pares. El germà discuteix amb la seva filla, que marxa sola al bosc. Quan surt el tema de l’herència, els dos germans biològics volen vendre la casa i fer diners, mentre que la germana gran, que n’és l’hereva, vol quedar-se-la i acomplir el somni dels pares de convertir-la en un refugi per a qui ho pugui necessitar. La discussió s’intensifica i la germana gran demana als altres dos que marxin. L’endemà, la filla descobreix que el pare ha marxat i demana quedar-se amb la tieta. Finalment, la casa s’ensorra i es revela com un niu.
  • Obra
    Allò blanc de la llimona
    (2025) Casado i Olivas, Jordi
    En un món en guerra, mentre intenten esbrinar com sobreviure al dia a dia, diversos personatges es plantegen si haurien de valorar més les coses quotidianes, perquè, quan les perdem, són les que més enyorem. Al voltant d’una taula, es retroben per celebrar allò que no havien pogut fer quan es van conèixer, revisen la seva percepció del món, de la política actual i de la guerra, i es pregunten què voldrien si poguessin tenir qualsevol cosa. Després del sopar, mentre fora plou, els personatges ballen, i quan surt el sol recorden els que no han pogut assistir al retrobament a causa de la guerra.
  • Obra
    Tinc un bosc al cervell
    (2025) Sáez, Guadalupe
    Una polifonia de veus relata el dia en què un nen de cinc anys, amb una samarreta verda, va desaparèixer del castell inflable d’un centre comercial mentre la seva mare el vigilava. Els esdeveniments d’aquella jornada s’entrellacen amb records dels pares abans de la desaparició i amb escenes d’una treballadora del centre de documentació de persones desaparegudes, anys més tard.
  • Obra
    Samurai
    (2022) Joanmiquel, Ferran
    El Jorge, un home d’uns quaranta anys que arrossega un trauma pel tracte rebut dels mestres quan era adolescent, arriba a un institut de secundària per fer de professor substitut. La seva actitud davant companys i alumnes és lleugerament provocadora, ja que sent que no encaixa dins el sistema educatiu establert. A classe, afalaga l’actitud d’un alumne amb una sensibilitat especial, rebutjat pel grup després de ser l’únic que duu a terme una activitat proposada pel Jorge: pintar un quadre amb sang de porc. Al claustre, enfronta el professorat amb el director i s’embolica amb una companya del centre, casada. Un mes més tard, l’alumne a qui havia donat suport mata la seva família amb una catana. Quan el claustre s’assabenta de l’exercici que el Jorge havia proposat, el fan fora de l’institut.
  • Obra
    Le congrès ne marche pas
    (2023) Yago, Joan
    L'erupció del volcà Tambora acaba amb els habitants i la cultura d'una illa indonèsia. El 1814, després de la derrota de Napoleó Bonaparte, comença el congrés de Viena on les grans potències tenen la voluntat de reorganitzar Europa territorial i políticament. Les desavinences entre els seus representants no triguen a aparèixer. Mentre el congrés no avança, les festes i els dispendis es fan palesos pels habitants de Viena, que veuen com els mesos passen i no es pren cap decisió important. Davant la notícia de la fuga de Napoleó de l’illa d’Elba, els representants dels diferents països es veuen obligats a unir-se contra l’enemic comú, forçant un augment de la desconfiança entre ells. De cop, som a Anglaterra el dia 27 de novembre de 1990, mentre Margaret Thatcher pronuncia un discurs en què carrega contra l’estat del benestar per considerar-lo paternalista. L'acció torna a Viena, aquest cop a l'actualitat, on un grup de turistes visita el palau amb una audioguia. Quan una safata li cau a un cambrer i els turistes el miren, esperant que la reculli, ell s'hi nega i, com a acte de rebel·lia, es posa a ballar sol.
  • Obra
    Fetge inclòs
    (2022) Mas Fiol, Miquel
    A Mallorca, en ple segle XXII, ja no queden turistes i els habitants de l’illa han de buscar noves vies de subsistència. En Mateu i en Bernat, un metge i un carnisser, es dediquen a vendre òrgans humans al mercat negre. Un dia de feina, descobreixen que al Subjecte Trenta-Tres, una persona sense llar, el fetge se li regenera completa i ràpidament. Quan la Maria, l’hereva dels hotels Barceló, els visita i s’adonen que té una malaltia al fetge, en Mateu veu l’oportunitat de fer-li un trasplantament a canvi d’una gran suma. Ben aviat, els rics de l’illa s’interessen pel negoci de trasplantaments i en Mateu i en Bernat s’enriqueixen fins al punt que l’hereva Barceló els proposa col·laborar operant també persones de fora de l’illa. Grans personalitats mundials compren el paquet d’hotel amb trasplantament inclòs i el negoci prospera. Durant una operació, el Subjecte Trenta-Tres es desperta i s'adona de l’explotació que pateix. Demana participar en el negoci i suggereix oferir altres òrgans seus als clients per ampliar el catàleg. L’illa s’omple de més personalitats: polítics, actors i cantants. El Subjecte Trenta-Tres es posa malalt de càncer, però els òrgans se li regeneren. Turmentat per la culpa, en Mateu decideix aturar el negoci i es presenta, carregat d’explosius, a una trobada amb la Maria Barceló i les celebritats que han comprat òrgans. S’assabenta que en Bernat s’ha suïcidat i, per pietat, degolla el Subjecte Trenta-Tres, que mor immediatament. Tot seguit, en Mateu detona els explosius i causa una matança entre les personalitats presents.
  • Obra
    Retrat de dona sense fills sobre fons de sorra humida al capvespre
    (2025) Sánchez Pacheco, David
    La peça, formada per nou escenes que l’autor descriu com a fotografies, narra els darrers mesos de vida d’una actriu embarassada, trobada morta i esquarterada a la platja d’un poble. Cada escena, explicada per un personatge diferent, construeix un retrat difús dels fets, dels sospitosos i de les persones del seu entorn.
  • Obra
    Breve historia del ferrocarril español
    (2021) Yago, Joan
    La peça recorre cronològicament la història del ferrocarril a Espanya i la seva relació amb la família reial espanyola. Des de la mort de Ferran VII, el 1833, la regent Maria Cristina i la seva filla Isabel esdevenen còmplices de la creació i expansió d’una xarxa ferroviària marcada per la corrupció, fins que ambdues són desterrades a França. A l’exili, Isabel procura justificar les seves accions. Molts anys més tard, al segle XXI, el comissari Villarejo grava en secret diverses converses de Corinna Larsen, amant del rei Joan Carles I. Mentre parla de la possible participació del monarca en una trama corrupta vinculada a la construcció de la línia d’alta velocitat a La Meca, Larsen afirma que el problema del rei és que no entén la diferència entre diners públics i privats.